University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Musiikintuntien merkitystä etsimässä : kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä

Thumbnail
View/Open
1.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Asikainen, Essi
Date
2019
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä tutkielma käsittelee nimensä mukaisesti musiikin merkitystä nuorille. Tutkielmassa pyritään selvittämään, kokevatko yläkoulun oppilaat musiikintuntien vaikuttavan mielialaansa positiivisesti. Tutkielman teoreettinen pohja jakautuu kahteen pääteemaan, joista ensimmäinen käsittelee musiikin merkitystä nuoren henkilökohtaisessa elämässä ja toinen tunteiden ja musiikin merkitystä koulussa nuoren oppimisen kannalta. Näiden kahden pääteeman yhteyttä peruskoulun musiikinopetukseen on aiheena tutkittu melko vähän, mutta niihin liittyviä aihealueita, kuten musiikillista minäkäsitystä, musiikin vaikutusta nuoren identiteettiin sekä yhteenkuuluvuuden tunnetta on tutkittu melko kattavasti. Tutkielmassa tarkasteltiin sitä, miten kokemukset musiikintunneista selittyvät sekä tuntikokemuksen osa-alueiden että nuorten oman arjen musiikinkuuntelukäyttäytymisen kautta. Tutkielma toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston laajempaa OmaMusa-tutkimusta, johon osallistui kahdeksan Jyväskylän alueen yläkoulua. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin määrällistä kyselyä, joka tehtiin MuPsych -matkapuhelinsovelluksen avulla. Sovellus hyödyntää ESM-menetelmää (engl. experience sampling method), joka mahdollistaa tiedonkeruun koehenkilöiden arjessa mahdollisimman luonnollisesti. Sovelluksen kautta koehenkilöt vastasivat myös taustakyselyihin, joiden joukossa oli tämän tutkielman musiikintunteja koskevat kysymykset. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä hyödyntäen (Pearsonin korrelaatiokerroin, ANOVA ja monitasoinen rakenneyhtälömallinnus). Tulosten mukaan enemmistö oppilaista koki musiikintuntien vaikuttavan mielialaansa positiivisesti. Tuntikokemuksen osa-alueista eniten tähän vaikutti heidän tunneilla kokemansa yhteenkuuluvuuden tunne. Musiikin kuuntelu musiikintunneilla oli suosittu työtapa, mutta tuloksissa nousi mielenkiintoisesti esiin sen vahvasti negatiivinen yhteys nuorten musiikin kuunteluun yksityiselämässä. Tämä voi kertoa musiikin kuuntelun yksityisestä luonteesta sekä murrosikäisen henkilökohtaisten musiikkimieltymysten ehdottomuudesta. Tulokset vahvistavat teoreettisen viitekehyksen tukemaa hypoteesia siitä, että musiikki on merkittävässä roolissa nuoren elämässä niin koulun musiikinopetuksen, tunteiden säätelyn kuin yhteenkuuluvuuden kokemisenkin kannalta. ...
Keywords
musiikillinen minäkäsitys tunteiden säätely musiikin kuuntelu yläkoululaiset yhteenkuuluvuus toimijuus musiikki mieliala kuunteleminen musiikkikasvatus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911154884

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon 

    Lahtinen, Taija (2023)
    Musiikintuntien ohjelmiston valitseminen ei ole aina musiikkikasvattajalle helppoa, koska ryhmiin mahtuu monenlaista musiikkimakua ja motivaatiota musiikinopiskelun suhteen. Monille musiikintunnit ovat viikon kohokohta, ...
  • Musiikki ja tunteet : musiikkiterapeuttiopiskelijan kokemuksia surullisen musiikin herättämistä tunteista : miksi surullisen musiikin kuuntelu on minusta miellyttävää? 

    Peltomäki, Hanna (2021)
    Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää niitä mahdollisia tekijöitä, jotka selittävät sitä, miksi kokemani surullinen musiikki on minusta miellyttävää. Valitsin tutkielmaan ...
  • Musiikki transitionaaliobjektina : musiikin antama turva nuoruusiässä 

    Pänkäläinen, Miiru (2020)
    Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan aiemman tutkimustiedon pohjalta musiikin kuuntelun antamaa hyötyä ja toisaalta myös haittaa nuoruusikäisille. Tutkielmassa selvitetään teoriaohjaavan ...
  • Digi-sosiaalinen nuoriso ja musiikki : digitaalisen median vaikutukset nuorten musiikin kuunteluun 

    Salakari, Pyry (2016)
    Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella, miten digitaalinen media vaikuttaa nuorten musiikin kuunteluun. Käsittelen aihetta tutkimalla kuuntelulähteiden ja kuunteluun saatavien idealähteiden suosiota. Lisäksi selvitän ...
  • Musiikin käyttötavat Pohjoismaissa koronapandemian ensimmäisen aallon aikana : kyselytutkimus 

    Heikkola, Leena Maria (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten musiikkia käytettiin arjessa koronapandemian ensimmäisen aallon aikana Pohjoismaissa ja muuttiko koronapandemia musiikin käytön tapoja. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre