Musiikinopettaja oppilaan musiikillisen identiteetin tukena
Abstract
Kandidaatintutkielmassani tutkin lähdekirjallisuuden avulla lapsen ja nuoren musiikillisen identiteetin sekä minäkäsityksen kehittymistä ja sitä, kuinka opettajan toiminta voi tukea tätä kehitystä. Tutkielmassa kiinnitän huomiota muun muassa siihen, voivatko opettajan kompetenssi ja toimintatavat tukea oppilaan musiikillista kehittymistä. Tarkastelen aihetta sekä oppilaan että opettajan perspektiivistä, jonka jälkeen käsittelen molempien tahojen kohtaamista osana positiivista oppimiskokemusta sekä kasvua.
Tutkin aihetta, koska olen kiinnostunut siitä muun muassa omakohtaisten kokemusten takia. Aihetta ei ole tutkittu paljoa, joten senkin takia pyrin löytämään yhteyksiä teemojen välille. Tutkielmassa selvisi, että opettajan kompetenssilla sekä opetustavoilla on merkitystä oppilaan musiikillisen identiteetin sekä
minäkäsityksen kehittymiseen. Opettajan ja oppilaan välille olisi tärkeää luoda yhteinen musiikillisen kompetenssin alue, jolloin uusien ominaisuuksien omaksuminen mahdollistuu. Vaikka monet asiat ovat lähtöisin oppilaasta itsestään, niin opettajalla voi olla vaikutusta esimerkiksi siihen, millainen käsitys musiikista oppilaalle muotoutuu. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia aihetta lisää, sillä käsitteiden ymmärtämisen sekä oppilaan ja opettajan välisen vuorovaikutuksen ymmärtämisen tärkeyden kautta opettaja voi reflektoida omaa toimintaansa paremmin.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203031766Use this for linking
Language
Finnish