Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keskiössä on nuoren identiteetti ja musiikillinen minäkäsitys, sekä sen heijastuminen sosiaalisesta mediasta saatuihin kokemuksiin ja käsityksiin. Tämän lisäksi keskityn erityisesti kokemuksiin ja käsityksiin, jotka liittyvät musiikkiaiheisten videoiden julkaisemiseen. Omaehtoinen musiikkiharrastaminen ja musiikillisten taitojen kehittäminen sosiaalisessa mediassa on aihealue, jota ei olla vielä paljoa tutkittu.
Tutkin seitsemän yläkouluikäisen oppilaan näkemyksiä ja ajatuksia sosiaalisen median videopalveluista musiikillisessa kontekstissa. Toteutin laadullisen tutkimuksen teemahaastatteluna. Kerätty aineisto analysoitiin hyödyntäen laadullista sisällön analyysiä. Aineiston tuloksia tarkasteltiin muun muassa sosiaalisen median, anonymiteetin, nuorten vuorovaikutuksen ja identiteetin käsitteitä hyödyntäen. Tulkitsin tuloksia myös Tulamon (1993) musiikillisen minäkäsityksen käsitteen valossa.
Tuloksista selvisi, että haastateltujen nuorten mielipiteet jakautuivat useammassa kategoriassa kahteen eri näkemykseen. Osa haastatelluista nuorista pohti sosiaalisen median julkaisu- ja kommentointikulttuuria ”offline”-elämän tunnistettavuuden näkökulmasta, kun taas osa pohti aihetta anonymiteetin tarjoaman suojan näkökulmasta. Haastatelluilla nuorilla oli myös erilaisia käsityksiä siitä, millainen jonkun täytyy olla saadakseen positiivisen reaktion sosiaalisen median musiikkiaiheiselta videoltaan. Osa haastatelluista koki, että määrittävin tekijä mahdolliselle suosiolle olivat musiikilliset taidot, kun taas osa koki, että suurin määrittäjä positiiviselle reaktiolle oli yksilön suosituimmuus. Laajasti esille noussut
aihe oli myös kiusaaminen sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen tuloksilla on merkitystä etenkin musiikinopetuksen pedagogisten ratkaisujen suunnittelussa. On tärkeää kartoittaa peruskouluikäisten nuorten näkemyksiä ja kokemuksia sosiaalisen median musiikkisisällöistä, jotta koulumaailman ja nuoren oman kokemusmaailman rajoja saataisiin rikottua.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laulamisen merkitys nuorten elämässä : kahdeksasluokkalaisten kokemuksia laulamisesta eri ympäristöissä
Mustonen, Maria (2024)Tutkin maisterintutkielmassani laulamisen merkitystä nuorille ja heidän kokemuksiaan erilaisista lauluympäristöistä. Otin selvää nuorten kokemuksista laulamiseen liittyen sekä siitä, millaisina laulajina he itseään pitävät. ... -
"Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
Tenhu, Viola (2023)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa toimimisesta suhteessa heidän opettajaidentiteettiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena pyritään selvittämään musiikinopettajien ... -
Musiikinopettaja oppilaan musiikillisen identiteetin tukena
Mustonen, Maria (2022)Kandidaatintutkielmassani tutkin lähdekirjallisuuden avulla lapsen ja nuoren musiikillisen identiteetin sekä minäkäsityksen kehittymistä ja sitä, kuinka opettajan toiminta voi tukea tätä kehitystä. Tutkielmassa kiinnitän ... -
Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon
Lahtinen, Taija (2023)Musiikintuntien ohjelmiston valitseminen ei ole aina musiikkikasvattajalle helppoa, koska ryhmiin mahtuu monenlaista musiikkimakua ja motivaatiota musiikinopiskelun suhteen. Monille musiikintunnit ovat viikon kohokohta, ... -
Musiikillinen elämänkaari alakoulusta aikuisuuteen : tapaustutkimus musiikkiluokan merkityksestä ja musiikillisista elämäntarinoista
Pitkänen, Kirsi (2014)Tutkimuksen lähtökohtana ovat myönteiset muistot alakoulun musiikkiluokasta ja musiikin merkityksestä yksilön elämänkaaressa. Tutkimuksessa kartoitetaan muistoja musiikkiluokasta, musiikkiluokan merkitystä musiikillisessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.