dc.contributor.author | Lahtinen, Taija | |
dc.date.accessioned | 2023-07-27T05:23:38Z | |
dc.date.available | 2023-07-27T05:23:38Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88464 | |
dc.description.abstract | Musiikintuntien ohjelmiston valitseminen ei ole aina musiikkikasvattajalle helppoa, koska ryhmiin mahtuu monenlaista musiikkimakua ja motivaatiota musiikinopiskelun suhteen. Monille musiikintunnit ovat viikon kohokohta, mutta toisille musiikki saattaa olla vain yksi pakollinen oppiaine, jonka opiskeluun ei ole suurta motivaatiota. Tämä tutkielma pyrkii selvittämään saavatko oppilaat vaikuttaa itse musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja mikä on sen vaikutus motivaatioon opiskella musiikkia. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jonka aineistonkeruutapa oli lukion 1. vuosikurssin opiskelijoille teettämä kysely aiheen tiimoilta. Otoskoko oli suhteellisen pieni (N=70), joten tulosten perusteella ei voida tehdä selkeitä päätelmiä, mutta tulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia. Kyselyn tulokset analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysilla. Lisäksi tutkittiin musiikkia harrastavien ja musiikkia ei harrastavien vastausten keskiarvoeroja sekä kysymysten välisiä korrelaatioita.
Aihetta ei ole tutkittu aiemmin sellaisenaan ja lukion musiikinopetuksesta on tehty vähemmän tutkimuksia. Halusin rajata tutkimuksen lukion 1. vuosikurssiin, koska silloin yleensä käydään lukion ensimmäinen pakollinen musiikinkurssi. Moni opiskelija tekee jo ensimmäisen kurssin aikana varmasti päätöksen siitä, valitseeko musiikkia valinnaisaineeksi lukiossa. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys painottuu musiikkikasvatuksen merkitykseen ja tärkeisiin käsitteisiin, jotka vaikuttavat merkittävästi musiikin opiskeluun. Näitä tärkeitä käsitteitä ovat muun muassa identiteetti, musiikillinen minäkäsitys ja motivaatio.
Tutkimuksen merkittävimmiksi havainnoiksi nousivat se, että musiikintuntien ohjelmisto vaikuttaa melko paljon motivaatioon opiskella musiikkia. Oppilaiden mielestä olisi melko tärkeää saada vaikuttaa musiikintuntien ohjelmistoon ja ohjelmistolla on ainakin osittain merkitystä siihen, valitaanko musiikkia valinnaisaineeksi vai ei. | fi |
dc.format.extent | 63 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | musiikkikasvattaja | |
dc.subject.other | musiikillinen minäkäsitys | |
dc.title | Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202307274580 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikkimaku | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |