University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppilaiden osallistuminen musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja sen vaikutus motivaatioon

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lahtinen, Taija
Date
2023
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Musiikintuntien ohjelmiston valitseminen ei ole aina musiikkikasvattajalle helppoa, koska ryhmiin mahtuu monenlaista musiikkimakua ja motivaatiota musiikinopiskelun suhteen. Monille musiikintunnit ovat viikon kohokohta, mutta toisille musiikki saattaa olla vain yksi pakollinen oppiaine, jonka opiskeluun ei ole suurta motivaatiota. Tämä tutkielma pyrkii selvittämään saavatko oppilaat vaikuttaa itse musiikintuntien ohjelmistovalintaan ja mikä on sen vaikutus motivaatioon opiskella musiikkia. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jonka aineistonkeruutapa oli lukion 1. vuosikurssin opiskelijoille teettämä kysely aiheen tiimoilta. Otoskoko oli suhteellisen pieni (N=70), joten tulosten perusteella ei voida tehdä selkeitä päätelmiä, mutta tulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia. Kyselyn tulokset analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysilla. Lisäksi tutkittiin musiikkia harrastavien ja musiikkia ei harrastavien vastausten keskiarvoeroja sekä kysymysten välisiä korrelaatioita. Aihetta ei ole tutkittu aiemmin sellaisenaan ja lukion musiikinopetuksesta on tehty vähemmän tutkimuksia. Halusin rajata tutkimuksen lukion 1. vuosikurssiin, koska silloin yleensä käydään lukion ensimmäinen pakollinen musiikinkurssi. Moni opiskelija tekee jo ensimmäisen kurssin aikana varmasti päätöksen siitä, valitseeko musiikkia valinnaisaineeksi lukiossa. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys painottuu musiikkikasvatuksen merkitykseen ja tärkeisiin käsitteisiin, jotka vaikuttavat merkittävästi musiikin opiskeluun. Näitä tärkeitä käsitteitä ovat muun muassa identiteetti, musiikillinen minäkäsitys ja motivaatio. Tutkimuksen merkittävimmiksi havainnoiksi nousivat se, että musiikintuntien ohjelmisto vaikuttaa melko paljon motivaatioon opiskella musiikkia. Oppilaiden mielestä olisi melko tärkeää saada vaikuttaa musiikintuntien ohjelmistoon ja ohjelmistolla on ainakin osittain merkitystä siihen, valitaanko musiikkia valinnaisaineeksi vai ei. ...
Keywords
musiikkikasvattaja musiikillinen minäkäsitys musiikkimaku musiikki musiikkikasvatus motivaatio opetus lukio opiskelu opiskelijat identiteetti
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307274580

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27645]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikintuntien merkitystä etsimässä : kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä 

    Asikainen, Essi (2019)
    Tämä tutkielma käsittelee nimensä mukaisesti musiikin merkitystä nuorille. Tutkielmassa pyritään selvittämään, kokevatko yläkoulun oppilaat musiikintuntien vaikuttavan mielialaansa positiivisesti. Tutkielman teoreettinen ...
  • Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan 

    Rothovius, Petra (2022)
    Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keskiössä on nuoren identiteetti ja musiikillinen minäkäsitys, sekä sen heijastuminen ...
  • Nuoren musiikillinen identiteetti 

    Pellinen, Reetta (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinon minkälaisia musiikillisia identiteettejä nuorten narratiiveista ilmenee. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös nuorten musiikkikokemuksia, ...
  • "Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja 

    Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)
    Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ...
  • Musiikinopettaja oppilaan musiikillisen identiteetin tukena 

    Mustonen, Maria (2022)
    Kandidaatintutkielmassani tutkin lähdekirjallisuuden avulla lapsen ja nuoren musiikillisen identiteetin sekä minäkäsityksen kehittymistä ja sitä, kuinka opettajan toiminta voi tukea tätä kehitystä. Tutkielmassa kiinnitän ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre