Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.authorLepistö, Oona
dc.date.accessioned2023-07-06T09:45:36Z
dc.date.available2023-07-06T09:45:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88257
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja varsinkin vapaavalintaisen ja omaehtoisen musiikkiharrastuksen merkitys hyvinvoinnille tunnistetaan. Koulussa tällainen vapaavalintaisuus voi joskus jäädä vähemmälle ja oppilaiden motivaatio voi olla hukassa musiikin ollessa 7.-luokalla pakollinen oppiaine. Tätä taustaa vasten on kiinnostavaa selvittää, onko musiikilla positiivisia mielialavaikutuksia oppilaisiin myös musiikin oppitunneilla. Tutkielma perustuu Deci & Ryan (1985; 2000) itsemääräämisteorialle, jonka mukaan ihminen tarvitsee yhteenkuuluvuutta (relatedness), kompetenssia eli kyvykkyyttä (competence) ja toimijuutta (autonomy), jotta hänen psykologiset perustarpeensa täyttyvät. Näiden tarpeiden täyttyessä mahdollistuu myös motivoituminen ja mielekkäät oppimiskokemukset. Siksi tutkielmassa kartoitetaan myös psykologisten perustarpeiden toteutumista musiikintunnilla. Tähän tutkielmaan osallistui 125 oppilasta kahdesta eri yläkoulusta. Tutkimus on määrällinen kyselytutkimus, jossa selvitetään 7.-luokkalaisten mielialaa musiikintunnin alussa ja lopussa. Lisäksi kartoitetaan kyselyn avulla oppilaiden tunnekokemuksia ennen tuntia ja tunnin jälkeen, sekä tunnilla koettuja sisältökokemuksia ja niiden mahdollista vaikutusta mielialaan. Lisäksi kyselyssä kartoitetaan oppilaiden yleistä motivoitumista ja mielialaa musiikintunneilla, musiikin tärkeyttä vapaa-ajalla sekä sitä, onko motivoitumisella ja musiikin tärkeydellä vapaa-ajalla yhteyttä musiikintuntien mielekkyyteen. Tutkielma on analysoitu IBM SPSS- tilasto-ohjelmalla. Tulosten mukaan mieliala musiikintunnin lopussa kasvoi tunnin alkuun verrattuna keskiarvollisesti hieman. Musiikintunnin jälkeen väsymystä raportoitiin yleisesti vähemmän, iloisuutta ja onnistumisenkokemuksia taas raportoi useampi kuin tunnin alussa. Regressioanalyysin perusteella musiikin-tunnin tehtävien, opetusmenetelmien ja harjoiteltavien kappaleiden mielekkyys ennusti positiivista mielialaa tunnin jälkeen eniten. Musiikintuntien tärkeys on vahvasti yhteydessä tuntien positiivisiin mielialavaikutuksiin ja motivoitumiseen. Jatkossa aiheesta voitaisiin tehdä pitkittäistutkimusta ja selvittää enemmän yhteenkuuluvuuden, toimijuuden ja kompetenssin vaikutusta musiikintunnilla koettuun mielialaan ja motivaatioon.fi
dc.format.extent55
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.title7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202307064392
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysomieliala
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysohenkinen hyvinvointi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright