7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja varsinkin vapaavalintaisen ja omaehtoisen musiikkiharrastuksen merkitys hyvinvoinnille tunnistetaan. Koulussa tällainen vapaavalintaisuus voi joskus jäädä vähemmälle ja oppilaiden motivaatio voi olla hukassa musiikin ollessa 7.-luokalla pakollinen oppiaine. Tätä taustaa vasten on kiinnostavaa selvittää, onko musiikilla positiivisia mielialavaikutuksia oppilaisiin myös musiikin oppitunneilla.
Tutkielma perustuu Deci & Ryan (1985; 2000) itsemääräämisteorialle, jonka mukaan ihminen tarvitsee yhteenkuuluvuutta (relatedness), kompetenssia eli kyvykkyyttä (competence) ja toimijuutta (autonomy), jotta hänen psykologiset perustarpeensa täyttyvät. Näiden tarpeiden täyttyessä mahdollistuu myös motivoituminen ja mielekkäät oppimiskokemukset. Siksi tutkielmassa kartoitetaan myös psykologisten perustarpeiden toteutumista musiikintunnilla.
Tähän tutkielmaan osallistui 125 oppilasta kahdesta eri yläkoulusta. Tutkimus on määrällinen kyselytutkimus, jossa selvitetään 7.-luokkalaisten mielialaa musiikintunnin alussa ja lopussa. Lisäksi kartoitetaan kyselyn avulla oppilaiden tunnekokemuksia ennen tuntia ja tunnin jälkeen, sekä tunnilla koettuja sisältökokemuksia ja niiden mahdollista vaikutusta mielialaan. Lisäksi kyselyssä kartoitetaan oppilaiden yleistä motivoitumista ja mielialaa musiikintunneilla, musiikin tärkeyttä vapaa-ajalla sekä sitä, onko motivoitumisella ja musiikin tärkeydellä vapaa-ajalla yhteyttä musiikintuntien mielekkyyteen. Tutkielma on analysoitu IBM SPSS- tilasto-ohjelmalla.
Tulosten mukaan mieliala musiikintunnin lopussa kasvoi tunnin alkuun verrattuna keskiarvollisesti hieman. Musiikintunnin jälkeen väsymystä raportoitiin yleisesti vähemmän, iloisuutta ja onnistumisenkokemuksia taas raportoi useampi kuin tunnin alussa. Regressioanalyysin perusteella musiikin-tunnin tehtävien, opetusmenetelmien ja harjoiteltavien kappaleiden mielekkyys ennusti positiivista mielialaa tunnin jälkeen eniten. Musiikintuntien tärkeys on vahvasti yhteydessä tuntien positiivisiin mielialavaikutuksiin ja motivoitumiseen. Jatkossa aiheesta voitaisiin tehdä pitkittäistutkimusta ja selvittää enemmän yhteenkuuluvuuden, toimijuuden ja kompetenssin vaikutusta musiikintunnilla koettuun mielialaan ja motivaatioon.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28152]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ennen oppituntia kuunnellun tutun ja mielialaa nostattavan musiikin vaikutus oppimiseen
Ojell, Miitta; Sipola, Helmi (2022)Musiikinkuuntelulla on havaittu olevan vaikutuksia muun muassa kognitiivisiin suorituksiin sekä oppimiseen, mutta niitä ei ole juurikaan tutkittu osana arjen luonnollisia oppimistilanteita. Tässä pro gradu -tutkielmassa ... -
Musiikin tunnekokemukset toimijuuden ja hyvinvoinnin rakentajina
Saarikallio, Suvi (Sibelius-Akatemia, 2023)Artikkeli tarkastelee musiikin olemusta tunteiden tavoittajana oppilaiden kokemusmaailmassa ja osana musiikkikasvatustyötä, nostaen tunnetasoisen kokemisen keskiöön pyrkiessämme ymmärtämään oppilaiden vuorovaikutustaitoja, ... -
Ohjatun liikuntaharrastuksen yhteys psyykkiseen hyvinvointiin nuorilla
Kauhanen, Salla (2021)Psyykkinen hyvinvointi on moniulotteinen käsite, joka koostuu itsensä hyväksymisestä, positiivisista ihmissuhteista, autonomiasta, ympäristöllisestä määräysvallasta, henkilökohtaisesta kasvusta ja siitä, että ihminen kokee ... -
Liikunta-aktiivisuuden ja liikuntaharrastuksiin osallistumisen yhteys lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin
Mäkinen, Reko (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda tämänhetkiseen tutkimuskirjallisuuteen pohjautuva katsaus siitä, kuinka liikunta-aktiivisuus ja organisoituihin liikuntaharrastuksiin osallistuminen on yhteydessä lasten ja nuorten ...