University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ennen oppituntia kuunnellun tutun ja mielialaa nostattavan musiikin vaikutus oppimiseen

Thumbnail
View/Open
2.5 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ojell, Miitta |
Sipola, Helmi
Date
2022
Discipline
MusiikkikasvatusMusic EducationOhjausalan maisteriohjelmaMaster’s Degree Programme in Guidance and Counselling
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Musiikinkuuntelulla on havaittu olevan vaikutuksia muun muassa kognitiivisiin suorituksiin sekä oppimiseen, mutta niitä ei ole juurikaan tutkittu osana arjen luonnollisia oppimistilanteita. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin ennen oppituntia kuunnellun tutun ja mieluisan musiikin vaikutusta oppimiseen ja siihen liittyviin tekijöihin; keskittymiseen, motivaatioon ja mielialaan. Lisäksi kartoitettiin musiikinkuuntelun vaikutusta yleisemmin opiskeluun ja koulunkäyntiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa määrällisin ja laadullisin menetelmin, edistääkö ennen oppimistilannetta kuunneltu musiikki oppimista ja siihen liittyviä tekijöitä kouluympäristössä sekä millaisena lukioikäiset opiskelijat kokevat musiikinkuuntelun osana kouluarkea ja opiskelua. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, voisiko musiikinkuuntelu toimia oppimisen työkaluna ja tukena oppilaitoskontekstissa. Hypoteesina aiempaan tutkimukseen perustuen oli, että musiikinkuuntelun aikaansaama aivojen palkitsemisjärjestelmän aktivoituminen ja sitä kautta mielialan nousu vaikuttavat myönteisesti oppimiseen ja siihen liittyviin tekijöihin. Tutkimus toteutettiin kvasikokeellisena tutkimuksena suomalaisessa lukiossa. Tutkimuksessa kerättiin kaksi erilaista kyselyaineistoa, joista toinen kerättiin päivittäin mitaten määrällisesti neljää muuttujaa (oppiminen, keskittyminen, motivaatio, mieliala) ja toinen toteutettiin tutkimusjakson päätteeksi. Loppukyselyn avulla kerättiin määrällisen aineiston lisäksi myös laadullista aineistoa, jossa koehenkilöt saivat avata kokemuksiaan tarkemmin. Analysoitavaa aineistoa saatiin yhteensä 54 henkilöltä. Tutkimus osoitti hypoteesin toteutuneen. Valtaosa koehenkilöistä koki musiikinkuuntelun vaikuttavan positiivisesti opiskeluun ja koulunkäyntiin sekä mielialaan. Määrällisen kyselyn tuloksissa musiikinkuuntelu vaikutti ryhmätasolla myönteisesti keskittymiseen, oppimiseen, motivaation ja fiilikseen. Laadullisessa aineistossa nousi esiin musiikinkuuntelun vaikutukset muun muassa keskittymiseen, jaksamiseen, tunnin aloitukseen liittyviin tekijöihin, rauhoittumiseen sekä energiseen oloon. Pieni osa koehenkilöistä koki musiikinkuuntelulla olevan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia opiskeluun ja mielialaan, ja osa vastaajista ei kokenut musiikinkuuntelulla olevan minkäänlaista vaikutusta. Pääosin kokemukset olivat kuitenkin positiivisia. ...
Keywords
musiikinkuuntelu positiiviset emootiot ohjaus (neuvonta ja opastus) musiikki oppiminen opetus motivaatio mieliala musiikkipsykologia musiikkikasvatus tunteet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206133279

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppimisen jaettu voimavara : ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla 

    Puhakka, Asko (2021)
    Tässä tutkimustietoon paneutuvassa kirjallisuuskatsauksessa tutkin, millaisia vaikutuksia ryhmällä on oppimiseen erityisesti musiikintunnilla sekä mitkä ovat toimivan ryhmän edellytykset? Pohdin muun muassa, millaisista ...
  • Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla 

    Ojell, Miitta (2020)
    Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten ...
  • Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6 

    Hakkarainen, Jyri (2021)
    Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen ...
  • Musiikinkuuntelun vaikutus aivojen ja kehon toimintaan 

    Sipola, Helmi (2019)
    Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkin musiikinkuuntelun fysiologisia ja kognitiivisia vaikutuksia aivojen ja kehon toimintaan, ja sitä kautta ihmisen hyvinvointiin. Lisäksi pohdin, että miten näitä tietoja voisi hyödyntää ...
  • Parental homework-help profiles throughout grades 6 – 9 : Relations to motivation and mathematics skills 

    Kikas, Eve; Mädamürk, Kaja; Silinskas, Gintautas (Frontiers Media SA, 2022)
    This study aimed to examine how parental profiles during homework help (supportive versus controlling) for children in Grades 6 and 9 change over time and relate to children’s motivation and math skills. Participants ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre