Musiikkimarkkinoinnin toteutuksen keinoja ja sovelluksia 2020-luvun sosiaalisessa mediassa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Musiikkimarkkinointi ja sen toteutus on monta vuotta ollut sidoksissa vallitsevaan teknologiaan ja trendeihin, ja pyrkinyt näyttäytymään alati relevanttina maailmanlaajuisessa kulttuurimaisemassa. Nykyaikainen globalisaatio, kuinka me sen tunnemme, ja informaatiotulva, joka sitä seuraa voi usein kuitenkin tehdä markkinoinnista haastavaa. Lisäksi on kiinnostavaa huomata kuinka nykyaikaiset lyhytvideot 2020- luvun sosiaalisen median palveluissa kuten TikTok ja Instagram Reels ovat vallanneet käyttäjäalustat suosiollaan. Lyhytvideot ovatkin osoittautuneet suosion mukana oivaksi paikaksi markkinoida itseään, yritystään, puoluettaan tai mikä on tutkimuksen kannalta kiinnostavaa, musiikkiaan.
Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus, joka pyrkii navigoimaan keinoja luoda musiikkimarkkinoinnista erottuvaa ja ainutkertaista pohjaten tietoa aiemmista alan tutkimuksista. Pyrin aktiivisesti yhdistelemään ja vertailemaan taloustieteen tutkimusdataa sekä universaaleja markkinointistrategioita musikkitieteen ja muun musiikinalan tutkimuksiin. Tavoitteena on myös pystyä tulkitsemaan yllä mainittujen lyhytvideoiden suosiota markkinoinnin kentällä audiovisuaalisuuden ilmiön tutkimuksiin peilaten.
Onnistuessaan tutkimukseni on oiva työkalu markkinoinnin yrityksille ja kulttuuripalveluille lähteä kehittämään omasta markkinoinnista ajankohtaista ja vakavasti otettavaa. Motivaatio tutkimukseen kantautuu halusta osoittaa kulttuurin merkitys yhteiskuntaa ruokkivana entiteettinä ja identiteetin ylläpitäjänä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisessa mediassa tapahtuvan finanssimainonnan rooli kuluttajien kokemukseen riskistä
Ajanko, Maisa (2023)Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan jatkuvasti niin kuluttajien, kuin yritystenkin keskuudessa ja sosiaalisen median käyttäjiä on jo lähes 60 % maailman väestöstä. Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille mahdollisuuden ... -
Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta
Rönkä, Petra (2015)Taidemusiikin markkinointiviestintä ilmiönä ei ole uusi: sen juuret ovat 1800-luvulla alkaneessa taidemusiikin murroksessa. Taidemusiikin markkinointiviestintä on verrattavissa muihin musiikkia koskeviin teksteihin. Keskeistä ... -
Vihan sfäärit : valkoisten heteromiesten affektiivinen mobilisaatio sosiaalisessa mediassa
Saresma, Tuija (Ethnos ry, 2020)Miten affekti toimii ja saa asioita tapahtumaan? Kuinka affektien avulla mobilisoidaan ihmisiä ja kuinka niiden ympärille rakentuu yhteisöjä? Pyrin vastaamaan näihin kysymyksiin lukemalla sukupuoleen, seksuaalisuuteen ja ... -
How to Engage Customers on TikTok?
Wahid, Risqo; Karjaluoto, Heikki; Taiminen, Kimmo (Association for Information Systems, 2022)This research investigates the effects of marketer-generated content (i.e., emotional and rational), sounds, and influencers on digital customer engagement (i.e., likes and shares) on TikTok. Data were collected from 10 ... -
Becoming TikTok Famous : Strategies for Global Brands to Engage Consumers in an Emerging Market
Wahid, Risqo; Karjaluoto, Heikki; Taiminen, Kimmo; Asiati, Diah Isnaini (SAGE Publications, 2023)This study examines the effects of content characteristics (i.e., informational and emotional characteristics), language, and nonverbal information on social media engagement (SME; i.e., likes, shares, and comments) in the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.