Show simple item record

dc.contributor.advisorGrénman, Miia
dc.contributor.authorKakkonen, Saara-Liina
dc.date.accessioned2023-06-29T11:55:18Z
dc.date.available2023-06-29T11:55:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88133
dc.description.abstractIhmiskunnan tulevaisuutta uhkaa ekologinen kestävyyskriisi, jota kuvastavat ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen. Suuren vaikutuksen ilmiön ympärille luo ilmailuala, sen ollessa yksi maailman saastuttavimmista kulutusmuodoista. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mitä ekologinen yhteiskuntavastuu ja kestävyysmurros tarkoittavat ilmailualalla ja miten lentoyhtiöt viestivät ekologisesta yhteiskuntavastuusta sosiaalisessa mediassa sekä minkälainen vastaanotto sisällöllä on kuluttajien keskuudessa ottaen myös huomioon, onko sillä yhteyttä julkaisumuodon kanssa. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin Instagramista ja TikTokista netnografiaa hyödyntämällä. Tutkimusjoukko rajattiin 13:ta molemmissa sosiaalisen median kanavissa aktiivisesti julkaisevaan luotettavaksi koettuun lentoyhtiöön. Aineistonkeruu toteutettiin aikavälillä 24.10.2022-24.4.2023, mikä tuotti yhteensä 49 julkaisua. Tutkimukseen mukaan otettu kestävyysviestintä oli kohdistettu kuluttajille. Aineistonanalyysi tehtiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan lentoyhtiöt tekevät kestävyysviestintää kohtuullisen vähän ja erot julkaisuiden määrissä lentoyhtiöiden kesken ovat nähtävissä. Lentoyhtiöiden kestävyysviestinnän yleisimmät lähestymistavat olivat tietoisuuden lisääminen yrityksen vastuullisista toimista ja tuotteista viestittynä niin, että aihe oli julkaisun ensisijaisena tarkoituksena. Tällaisissa informatiivisissa sisällöissä oli myös yhteys korkeampaan sitoutumisasteeseen. Teemat minkä alle aiheet menivät, olivat ekotehokkuus, eko-oikeudenmukaisuus ja ekovaikuttavuus, joista vahvimpana nousi ekotehokkuus. Kestävyysviestintää tehtiin eniten Instagramiin niin videoina kuin kuvinakin toteutettuina. Kuluttajien yleisin tapa reagoina lentoyhtiöiden kestävyysviestintään oli kommentoida positiiviseksi miellettävä emoji tai lyhyt aiheeseen liittyvä kirjoitettu kommentti. Viestin sitoutumista nosti esimerkiksi sen positiivinen kehystäminen ja henkilökohtaisuuden tunteen herääminen.fi
dc.format.extent108
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherekologinen yhteiskuntavastuu
dc.subject.otherkestävyysviestintä
dc.titleLentoyhtiöiden kestävyysviestintä ja ekologinen yhteiskuntavastuu : sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306294263
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoyhteiskuntavastuu
dc.subject.ysolentoyhtiöt
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysoympäristövaikutukset
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysoekotehokkuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright