University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lentoyhtiöiden kestävyysviestintä ja ekologinen yhteiskuntavastuu : sosiaalisen median julkaisut ja niiden vastaanotto

Thumbnail
View/Open
2.8 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kakkonen, Saara-Liina
Date
2023
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Ihmiskunnan tulevaisuutta uhkaa ekologinen kestävyyskriisi, jota kuvastavat ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen. Suuren vaikutuksen ilmiön ympärille luo ilmailuala, sen ollessa yksi maailman saastuttavimmista kulutusmuodoista. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mitä ekologinen yhteiskuntavastuu ja kestävyysmurros tarkoittavat ilmailualalla ja miten lentoyhtiöt viestivät ekologisesta yhteiskuntavastuusta sosiaalisessa mediassa sekä minkälainen vastaanotto sisällöllä on kuluttajien keskuudessa ottaen myös huomioon, onko sillä yhteyttä julkaisumuodon kanssa. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin Instagramista ja TikTokista netnografiaa hyödyntämällä. Tutkimusjoukko rajattiin 13:ta molemmissa sosiaalisen median kanavissa aktiivisesti julkaisevaan luotettavaksi koettuun lentoyhtiöön. Aineistonkeruu toteutettiin aikavälillä 24.10.2022-24.4.2023, mikä tuotti yhteensä 49 julkaisua. Tutkimukseen mukaan otettu kestävyysviestintä oli kohdistettu kuluttajille. Aineistonanalyysi tehtiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulosten mukaan lentoyhtiöt tekevät kestävyysviestintää kohtuullisen vähän ja erot julkaisuiden määrissä lentoyhtiöiden kesken ovat nähtävissä. Lentoyhtiöiden kestävyysviestinnän yleisimmät lähestymistavat olivat tietoisuuden lisääminen yrityksen vastuullisista toimista ja tuotteista viestittynä niin, että aihe oli julkaisun ensisijaisena tarkoituksena. Tällaisissa informatiivisissa sisällöissä oli myös yhteys korkeampaan sitoutumisasteeseen. Teemat minkä alle aiheet menivät, olivat ekotehokkuus, eko-oikeudenmukaisuus ja ekovaikuttavuus, joista vahvimpana nousi ekotehokkuus. Kestävyysviestintää tehtiin eniten Instagramiin niin videoina kuin kuvinakin toteutettuina. Kuluttajien yleisin tapa reagoina lentoyhtiöiden kestävyysviestintään oli kommentoida positiiviseksi miellettävä emoji tai lyhyt aiheeseen liittyvä kirjoitettu kommentti. Viestin sitoutumista nosti esimerkiksi sen positiivinen kehystäminen ja henkilökohtaisuuden tunteen herääminen. ...
Keywords
ekologinen yhteiskuntavastuu kestävyysviestintä sosiaalinen media yhteiskuntavastuu lentoyhtiöt kestävä kehitys ympäristövaikutukset viestintä kuluttajat markkinointi ekotehokkuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306294263

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25573]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa 

    Brandstack, Taina (2020)
    Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median ...
  • Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa 

    Hakkarainen, Lotta (2023)
    ’Fear of missing out’ eli ‘fomo’ on tunnettu ilmiö erityisesti nuorten keskuudessa. Merkittävä fomo-käsitteeseen liittyvä tekijä on sosiaalinen media, joka on myös merkittävä markkinointikanava, jossa tavoitetaan erityisesti ...
  • Nuorten naiskuluttajien sosiaalisen median vaikuttajiin muodostamat suhteet vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa 

    Koivisto, Anni (2020)
    Sosiaalinen media on alati kasvava median muoto, jonka huomioiminen markkinoinnin kontekstissa on yhtä tärkeämpää niin liikkeenjohdolle kuin akateemiselle tutkimuksellekin. Osittain sosiaalisen median kasvun kautta julkisuuden ...
  • Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma 

    Karjula, Johannes (2015)
    Sosiaalisen median rooli suomalaisten yritysten markkinointikanavana on vahvasti kasvusuuntainen. Vuonna 2014 melkein puolet yrityksistä ilmoitti omistavan jonkinasteisen sosiaalisen median strategian. Markkinointiratkaisujen ...
  • Matrix sustainability : applying input-output analysis to environmental and economic sustainability indicators : case: Finnish Forest Sector 

    Paloviita, Ari (University of Jyväskylä, 2004)
    Pre-requisite for all sustainability actions in business is accurate measurement of economic, environmental and social performance. Sustainability indicators, or indicator sets, are then the tools, which simplify the complex ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre