Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma
Sosiaalisen median rooli suomalaisten yritysten markkinointikanavana on vahvasti
kasvusuuntainen. Vuonna 2014 melkein puolet yrityksistä ilmoitti omistavan
jonkinasteisen sosiaalisen median strategian.
Markkinointiratkaisujen omaksuminen ei ole yksiselitteistä. Erilaisia vaihtoehtoja
on satoja ja kokemukset niiden hyödyllisyydestä vaihtelevat paljon eri
yritysten välillä.
Suomalaisilla pk-yrityksillä koetaan olevan suurin vaikutus uusien työ-
paikkojen syntymiseen ja teknologiakehityksen ylläpitämiseen. Pienten ja keskisuurten
yritysten käyttäytymistä ohjaavat tunnistettavat erityispiirteet: nopea
reagointikyky, yksittäisten ihmisten ammattitaito sekä niukat resurssit.
Tämä tutkielma selittää yrityspäättäjän henkilökohtaisen kokemuksen vaikutuksen
merkitystä yrityksen sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen
käyttöönotossa ja todellisessa käytössä. Samalla se sisältää kattavan kokonaiskuvan
pk-yrityksen teknologian ja innovaatioiden omaksumiseen vaikuttavista
tekijöistä sekä ajankohtaisen katsauksen sosiaalisen median hyödyistä ja
haasteista.
Tutkielmassa kartoitettiin yleisimmät teknologian ja innovaatioiden omaksumisen
teoriat, yksittäiset omaksumiseen vaikuttavat muuttujat sekä pk-yritysten
kokemat sosiaalisen median hyödyt ja haasteet. Kartoitettujen muuttujien ja
yleisempien omaksumismallien perusteella luotiin käsiteteoreettinen konstruktio
eli malli, jolla pystyttiin selittämään onnistuneesti tutkittavaa ilmiötä. Mallia
arvioitiin kyselytutkimuksella kerätyn datan perusteella.
Tässä tutkielmassa muodostettu konstruktio on korkeintaankin vain pieni
pala omaksumisen kokonaiskuvaa. Tulosten perusteella pk-yrityksen päättäjän
henkilökohtaisella kokemuksella ja käytöllä voidaan katsoa kuitenkin olevan positiivinen
ja ennalta odotettua selvempi vaikutus lopulliseen sosiaalisen median
markkinointi- ja viestintäratkaisujen käyttöön yrityksessä.
...
The role of social media in Finnish companies as a marketing channel is strongly
expansionary. In 2014, almost half of the Finnish companies reported that they
have some kind of social media strategy.
The adoption of marketing solutions is not unambiguous. There are hundreds
of different platforms, and experiences of platforms usefulness vary
greatly between companies.
Finnish SMEs are perceived to have the greatest impact on creating new
working places and maintaining technology development. SMEs are guided by
a specific identifiable features: ability to react quickly, individual’s skills and
scarce resources.
This paper explains the impact of the manager’s personal experience on the
adoption and actual use of social media’s marketing and communication platform
in their companies. At the same time it contains a comprehensive overview
of the adoption of technology and innovation in SMEs, as well as the current review
of the social media benefits and challenges.
This study surveyed the most common technology and innovation adoption
theories, the individual factors affecting the adoption variables, as well as
SMEs experienced social media benefits and challenges. Studied phenomenon
was explained with help of construction model. The model was created based on
identified variables and theories, and it was evaluated in a survey.
The created model is only a small piece of the overall picture of assimilation.
Based on the results, SME managers and their personal experience can be considered
to have positive impact on the adoption of social media marketing and communications
platform in their companies.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Muutosprosessi pk-yrityksessä : viestinnän ja markkinoinnin näkökulmia
Kantonen, Päivi (2011)Tutkimuksen tavoite oli kehittää pk-yrityksen viestintää ja markkinointia. Tutkittava yritys on keskisuomalainen perheyritys, joka on toiminut viestintä- ja mainosalalla yli 20 vuotta. Sillä on kaksi toimipistettä, ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Digitalisaatio PK-yrityksessä
Vuorela, Teemu (2018)Digitalisaation tuomat mahdollisuudet ovat viimeisen vuosikymmenen aikana jatkuvasti kasvava puheenaihe niin tutkimuksessa kuin mediassakin. Digiteknologian kehitys tuo mukanaan mahdollisuuksia ja uhkia yritysten ... -
Asiakkuuksienhallintajärjestelmän käyttöönotto pk-yrityksessä
Herranen, Sonja (2008) -
Interpersonal communication competence and collaborative interaction in SME internationalization
Purhonen, Pipsa (University of Jyväskylä, 2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.