Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma

Abstract
Sosiaalisen median rooli suomalaisten yritysten markkinointikanavana on vahvasti kasvusuuntainen. Vuonna 2014 melkein puolet yrityksistä ilmoitti omistavan jonkinasteisen sosiaalisen median strategian. Markkinointiratkaisujen omaksuminen ei ole yksiselitteistä. Erilaisia vaihtoehtoja on satoja ja kokemukset niiden hyödyllisyydestä vaihtelevat paljon eri yritysten välillä. Suomalaisilla pk-yrityksillä koetaan olevan suurin vaikutus uusien työ- paikkojen syntymiseen ja teknologiakehityksen ylläpitämiseen. Pienten ja keskisuurten yritysten käyttäytymistä ohjaavat tunnistettavat erityispiirteet: nopea reagointikyky, yksittäisten ihmisten ammattitaito sekä niukat resurssit. Tämä tutkielma selittää yrityspäättäjän henkilökohtaisen kokemuksen vaikutuksen merkitystä yrityksen sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen käyttöönotossa ja todellisessa käytössä. Samalla se sisältää kattavan kokonaiskuvan pk-yrityksen teknologian ja innovaatioiden omaksumiseen vaikuttavista tekijöistä sekä ajankohtaisen katsauksen sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista. Tutkielmassa kartoitettiin yleisimmät teknologian ja innovaatioiden omaksumisen teoriat, yksittäiset omaksumiseen vaikuttavat muuttujat sekä pk-yritysten kokemat sosiaalisen median hyödyt ja haasteet. Kartoitettujen muuttujien ja yleisempien omaksumismallien perusteella luotiin käsiteteoreettinen konstruktio eli malli, jolla pystyttiin selittämään onnistuneesti tutkittavaa ilmiötä. Mallia arvioitiin kyselytutkimuksella kerätyn datan perusteella. Tässä tutkielmassa muodostettu konstruktio on korkeintaankin vain pieni pala omaksumisen kokonaiskuvaa. Tulosten perusteella pk-yrityksen päättäjän henkilökohtaisella kokemuksella ja käytöllä voidaan katsoa kuitenkin olevan positiivinen ja ennalta odotettua selvempi vaikutus lopulliseen sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen käyttöön yrityksessä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504101566Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share