University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma

Thumbnail
View/Open
2.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Karjula, Johannes
Date
2015
Discipline
Tietojärjestelmätiede

 
Sosiaalisen median rooli suomalaisten yritysten markkinointikanavana on vahvasti kasvusuuntainen. Vuonna 2014 melkein puolet yrityksistä ilmoitti omistavan jonkinasteisen sosiaalisen median strategian. Markkinointiratkaisujen omaksuminen ei ole yksiselitteistä. Erilaisia vaihtoehtoja on satoja ja kokemukset niiden hyödyllisyydestä vaihtelevat paljon eri yritysten välillä. Suomalaisilla pk-yrityksillä koetaan olevan suurin vaikutus uusien työ- paikkojen syntymiseen ja teknologiakehityksen ylläpitämiseen. Pienten ja keskisuurten yritysten käyttäytymistä ohjaavat tunnistettavat erityispiirteet: nopea reagointikyky, yksittäisten ihmisten ammattitaito sekä niukat resurssit. Tämä tutkielma selittää yrityspäättäjän henkilökohtaisen kokemuksen vaikutuksen merkitystä yrityksen sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen käyttöönotossa ja todellisessa käytössä. Samalla se sisältää kattavan kokonaiskuvan pk-yrityksen teknologian ja innovaatioiden omaksumiseen vaikuttavista tekijöistä sekä ajankohtaisen katsauksen sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista. Tutkielmassa kartoitettiin yleisimmät teknologian ja innovaatioiden omaksumisen teoriat, yksittäiset omaksumiseen vaikuttavat muuttujat sekä pk-yritysten kokemat sosiaalisen median hyödyt ja haasteet. Kartoitettujen muuttujien ja yleisempien omaksumismallien perusteella luotiin käsiteteoreettinen konstruktio eli malli, jolla pystyttiin selittämään onnistuneesti tutkittavaa ilmiötä. Mallia arvioitiin kyselytutkimuksella kerätyn datan perusteella. Tässä tutkielmassa muodostettu konstruktio on korkeintaankin vain pieni pala omaksumisen kokonaiskuvaa. Tulosten perusteella pk-yrityksen päättäjän henkilökohtaisella kokemuksella ja käytöllä voidaan katsoa kuitenkin olevan positiivinen ja ennalta odotettua selvempi vaikutus lopulliseen sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen käyttöön yrityksessä. ...
 
The role of social media in Finnish companies as a marketing channel is strongly expansionary. In 2014, almost half of the Finnish companies reported that they have some kind of social media strategy. The adoption of marketing solutions is not unambiguous. There are hundreds of different platforms, and experiences of platforms usefulness vary greatly between companies. Finnish SMEs are perceived to have the greatest impact on creating new working places and maintaining technology development. SMEs are guided by a specific identifiable features: ability to react quickly, individual’s skills and scarce resources. This paper explains the impact of the manager’s personal experience on the adoption and actual use of social media’s marketing and communication platform in their companies. At the same time it contains a comprehensive overview of the adoption of technology and innovation in SMEs, as well as the current review of the social media benefits and challenges. This study surveyed the most common technology and innovation adoption theories, the individual factors affecting the adoption variables, as well as SMEs experienced social media benefits and challenges. Studied phenomenon was explained with help of construction model. The model was created based on identified variables and theories, and it was evaluated in a survey. The created model is only a small piece of the overall picture of assimilation. Based on the results, SME managers and their personal experience can be considered to have positive impact on the adoption of social media marketing and communications platform in their companies. ...
 
Keywords
Pk-yritys sosiaalinen media viestintä- ja markkinointiratkaisu ICT omaksuminen SME Social Media Marketing and communication platform adoption pienet ja keskisuuret yritykset viestintä markkinointi tieto- ja viestintätekniikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504101566

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [18483]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services
Data Protection Description
Open Science Centre