Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma
Abstract
Sosiaalisen median rooli suomalaisten yritysten markkinointikanavana on vahvasti
kasvusuuntainen. Vuonna 2014 melkein puolet yrityksistä ilmoitti omistavan
jonkinasteisen sosiaalisen median strategian.
Markkinointiratkaisujen omaksuminen ei ole yksiselitteistä. Erilaisia vaihtoehtoja
on satoja ja kokemukset niiden hyödyllisyydestä vaihtelevat paljon eri
yritysten välillä.
Suomalaisilla pk-yrityksillä koetaan olevan suurin vaikutus uusien työ-
paikkojen syntymiseen ja teknologiakehityksen ylläpitämiseen. Pienten ja keskisuurten
yritysten käyttäytymistä ohjaavat tunnistettavat erityispiirteet: nopea
reagointikyky, yksittäisten ihmisten ammattitaito sekä niukat resurssit.
Tämä tutkielma selittää yrityspäättäjän henkilökohtaisen kokemuksen vaikutuksen
merkitystä yrityksen sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen
käyttöönotossa ja todellisessa käytössä. Samalla se sisältää kattavan kokonaiskuvan
pk-yrityksen teknologian ja innovaatioiden omaksumiseen vaikuttavista
tekijöistä sekä ajankohtaisen katsauksen sosiaalisen median hyödyistä ja
haasteista.
Tutkielmassa kartoitettiin yleisimmät teknologian ja innovaatioiden omaksumisen
teoriat, yksittäiset omaksumiseen vaikuttavat muuttujat sekä pk-yritysten
kokemat sosiaalisen median hyödyt ja haasteet. Kartoitettujen muuttujien ja
yleisempien omaksumismallien perusteella luotiin käsiteteoreettinen konstruktio
eli malli, jolla pystyttiin selittämään onnistuneesti tutkittavaa ilmiötä. Mallia
arvioitiin kyselytutkimuksella kerätyn datan perusteella.
Tässä tutkielmassa muodostettu konstruktio on korkeintaankin vain pieni
pala omaksumisen kokonaiskuvaa. Tulosten perusteella pk-yrityksen päättäjän
henkilökohtaisella kokemuksella ja käytöllä voidaan katsoa kuitenkin olevan positiivinen
ja ennalta odotettua selvempi vaikutus lopulliseen sosiaalisen median
markkinointi- ja viestintäratkaisujen käyttöön yrityksessä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504101566Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish