Kakkosluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa matematiikka-ahdistuksen ja -taitojen yhteydet
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Matematiikka-ahdistus ilmenee jännittyneisyytenä ja huolestuneisuutena matematiikkaa kohtaan ja
sen on todettu olevan yhteydessä heikkoihin matematiikan taitoihin. Tämän pro gradu –tutkielman
tarkoituksena on selvittää matematiikka-ahdistuksen ja –taitojen välisiä yhteyksiä
kakkosluokkalaisten keskuudessa sekä suhteessa heidän vanhempiinsa. Tutkimuksessa kartoitettiin
lasten matematiikka-ahdistuksen ja –taitojen välistä yhteyttä, lasten ja vanhempien matematiikkaahdistuksen ja sukupuolen merkitystä tässä yhteydessä sekä lasten ja vanhempien matematiikan
taitojen välistä yhteyttä. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston EarlyMath-tutkimushanketta, jossa
tutkitaan varhaisten matematiikan taitojen, motivaation sekä tunteiden kehitystä.
Tutkimukseen osallistui 627 kakkosluokkalaista 47 keskisuomalaisesta koulusta, sekä 365
heidän vanhempaansa. Tutkimusaineisto koostuu sekä lasten että heidän vanhempiensa
matematiikka-ahdistusta kartoittavista itsearviokyselyistä sekä matematiikan taitoja mittaavista
testeistä. Aineistonkeruu 2.-luokkalaisten lasten osalta suoritettiin keväällä 2022 luokissa
ryhmätestaustilanteiden muodossa. Myös vanhemmille järjestettiin ryhmätestauksia matematiikan
taitojen kartoittamiseksi, ja vanhempien aineistonkeruu valmistui syksyllä 2022. Vain osa
vanhemmista (n = 283) osallistui matematiikan taitojen testaukseen testaustilanteiden rajallisten
järjestämismahdollisuuksien vuoksi.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin korrelaatioanalyysiä lapsen matematiikkaahdistuksen sekä -taitojen yhteyden sekä lapsen ja vanhemman matematiikan taitojen yhteyden
selvittämisessä. Lapsen ja vanhemman matematiikka-ahdistuksen yhteyttä sekä sukupuolen
merkitystä yhteyden kannalta selvitettiin χ²-testillä. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän lapsella
oli matematiikka-ahdistusta, sitä heikommat matematiikan taidot hänellä oli. Lasten ja vanhempien
matematiikka-ahdistuksen väliltä ei puolestaan löytynyt merkitsevää yhteyttä riippumatta siitä, oliko
lapsen ja vanhemman sukupuoli otettu huomioon vai ei. Lasten ja vanhempien matematiikan taidot
olivat yhteydessä siten, että mitä paremmat taidot vanhemmilla oli, sitä parempia olivat myös lasten
taidot.
Tutkimus tukee aiempia havaintoja lasten korkean matematiikka-ahdistuksen yhteydestä
heikkoihin matematiikan taitoihin. Tutkimus osoitti myös lapsen ja vanhemman matematiikan
taitojen ilmentävän samansuuntaista yhteyttä. Tutkimus lisää myös tietoa matematiikka-ahdistuksen
ilmiöstä suomalaisessa kulttuurissa. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että
isien ja äitien matematiikka-ahdistus ei siirry heidän lapsilleen. Kaikkien näiden yhteyksien sekä
sukupuolen merkityksen selvittämiseksi tarvitaan kuitenkin vielä jatkotutkimusta matematiikkaahdistuksesta ja sen vaikutuksista oppimiseen.
...
Math anxiety is a feeling of tension and worry about mathematics and a negative correlation between
math anxiety and math skills has been discovered. In this master’s thesis, the connection between
math anxiety and math skills was investigated among second graders and in relation to their parents.
This study investigated the connection between children’s math anxiety and math skills, the
connection between children’s and their parents’ math anxiety and the effects of gender in that
context, as well as the connection between children’s and parents’ math skills. The study is a part of
the EarlyMath –project of the University of Jyväskylä, which focuses on the development of early
math skills, motivation and emotions.
627 second graders from 47 schools in Central Finland participated in the study. The research
data includes both the children’s and their parents’ math anxiety self-assessment questionnaires and
tests of math skills. The data collection of second graders was completed in the spring of 2022 in
group testing situations. Parents’ math skills were also tested in group testing situations, and the
parents’ data collection was completed in autumn 2022. Only part of the parents (n = 283) participated
in the testing of math skills due to the limited possibilities of organising the testing situations.
To investigate the relation between child’s math anxiety and math skills as well as to examine
the relation between the child’s and the parent’s math skills, correlation analysis was used as a data
analysis method. Moreover, χ²-test was used to examine the connection between the child’s and
parent’s math anxiety and the significance of gender in the connection. According to the results, there
is a moderate negative correlation between child’s math anxiety and math skills. However, the results
did not find a significant connection between children’s and parents’ math anxiety with or without
taking into account the gender of parents and children. Instead, a weak positive connection was found
between the children’s and parents’ math skills.
This study supports the previous findings showing the negative correlation between math
anxiety and math skills. The study also indicated that there is a parallel connection between children’s
and parents’ math skills. This study increases the knowledge about math anxiety in Finnish primary
school. Based on the results of this study, it can be concluded that fathers’ and mothers’ math anxiety
does not pass down to their children. However, further research is needed to clarify all these
connections and the effect of math anxiety generally on learning.
Key words: math anxiety, math skills, gender, intergenerational effects
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa
Leppänen, Ulla-Maija (2018)Tutkielman tavoitteena on tarkastella matematiikka-ahdistuksen ilmenemistä minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen kautta. Matematiikan oppimisen pulmien taustalla voi toimia matematiikka-ahdistus, jonka liikkeelle ... -
Kotitehtävätilanteiden rooli matematiikka-ahdistuksen ylisukupolvisessa välittymisessä
Ritaranta, Juudit (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin vanhemman matematiikka-ahdistus on yhteydessä lapsen matematiikka-ahdistukseen 3. luokalla. Lisäksi selvitettiin, missä määrin vanhemman ja lapsen matematiikka-ahdistukset ... -
Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
Katisko, Mesi (2022)Jo ennen varsinaisia kouluvuosia lapset oppivat matemaattisia valmiuksia sekä taitoja, jotka ovat tärkeässä roolissa myöhemmin opetettavien matematiikan taitojen kannalta. Matematiikan taitojen kehitykseen vaikuttavat kodin ... -
Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
Bom, Venla; Ketola, Meri (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän ... -
Parental homework-help profiles throughout grades 6 – 9 : Relations to motivation and mathematics skills
Kikas, Eve; Mädamürk, Kaja; Silinskas, Gintautas (Frontiers Media SA, 2022)This study aimed to examine how parental profiles during homework help (supportive versus controlling) for children in Grades 6 and 9 change over time and relate to children’s motivation and math skills. Participants ...