Kotitehtävätilanteiden rooli matematiikka-ahdistuksen ylisukupolvisessa välittymisessä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin vanhemman matematiikka-ahdistus on yhteydessä lapsen matematiikka-ahdistukseen 3. luokalla. Lisäksi selvitettiin, missä määrin vanhemman ja lapsen matematiikka-ahdistukset sekä niiden interaktio liittyvät kotitehtävissä auttamisen määrään tai vanhemman tunteisiin kotitehtävätilanteissa.
Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin vanhemmilta kyselylomakkeella, joka sisälsi vanhemman arviot sekä vanhemman että lapsen matematiikka-ahdistuksesta, matematiikan kotitehtävissä auttamisen määrästä sekä vanhemman kokemista tunteista kotitehtävätilanteissa (N = 319). Vanhemman ja lapsen matematiikka-ahdistusten välistä yhteyttä tutkittiin ristiintaulukoinnilla. Vanhemman ja lapsen matematiikka-ahdistusten yhteyttä kotitehtävätilanteisiin taas tutkittiin kaksisuuntaisen varianssianalyysin avulla.
Tulosten mukaan vanhemman matematiikka-ahdistus oli yhteydessä lapsen matematiikka-ahdistukseen. Yhdysvaikutusta lapsen ja vanhemman matematiikka-ahdistuksilla ei ollut kotitehtävätilanteisiin liittyen, mutta lapsen matematiikka-ahdistus oli yhteydessä kotitehtävissä auttamisen määrään ja vanhemman kokemaan tyytyväisyyteen, avuttomuuteen sekä turhautumiseen tai stressiin. Lisäksi vanhemman matematiikka-ahdistus oli yhteydessä vanhemman kokemaan avuttomuuteen sekä turhautumisen tai stressiin.
Tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että vanhemman matematiikka-ahdistus lisää lapsen riskiä matematiikka-ahdistukseen. Lisäksi saatiin tietoa siitä, millä tavoin vanhemman ja lapsen matematiikka-ahdistukset liittyvät kotitehtävätilanteisiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kakkosluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa matematiikka-ahdistuksen ja -taitojen yhteydet
Fabritius, Sofia; Lehtonen, Tiina (2023)Matematiikka-ahdistus ilmenee jännittyneisyytenä ja huolestuneisuutena matematiikkaa kohtaan ja sen on todettu olevan yhteydessä heikkoihin matematiikan taitoihin. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää ... -
Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa
Leppänen, Ulla-Maija (2018)Tutkielman tavoitteena on tarkastella matematiikka-ahdistuksen ilmenemistä minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen kautta. Matematiikan oppimisen pulmien taustalla voi toimia matematiikka-ahdistus, jonka liikkeelle ... -
Lukemisahdistuksen yhteydet matematiikka-ahdistukseen, lukusujuvuuteen, sukupuoleen ja luokka-asteeseen
Tuomola, Emma (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin 2.–5. luokkalaisilla oppilailla esiintyy lukemisahdistusta ja onko lukemisahdistus yhteydessä matematiikka-ahdistukseen. Lisäksi selvitettiin, miten lukemisahdistus ... -
Parental homework-help profiles throughout grades 6 – 9 : Relations to motivation and mathematics skills
Kikas, Eve; Mädamürk, Kaja; Silinskas, Gintautas (Frontiers Media SA, 2022)This study aimed to examine how parental profiles during homework help (supportive versus controlling) for children in Grades 6 and 9 change over time and relate to children’s motivation and math skills. Participants ... -
Parental Involvement in Math Homework : Links to Children’s Performance and Motivation
Silinskas, Gintautas; Kikas, Eve (Routledge, 2019)The present study examined the longitudinal associations between children’s perceptions of parental involvement in math homework (control and support) and their math performance and motivation (taskpersistent homework ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.