Luokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin luokanopettajien kokema työn merkityksellisyys on yhteydessä työhön ylisitoutumiseen sekä työhön liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon. Sen lisäksi tutkittiin, missä määrin opettajien sukupuoli ja työkokemus ovat yhteydessä työhön ylisitoutumiseen ja työn koettuun merkityksellisyyteen.
Tutkimusaineisto oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimushanketta (TESSI; Lerkkanen & Pakarinen, 2016–2022). Aineisto kerättiin 338 luokanopettajalta Webropol-kyselynä keväällä 2022. Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että mitä merkityksellisemmäksi luokanopettaja työnsä koki, sitä vähemmän hän oli työhönsä ylisitoutunut ja sitä vähemmän hänellä
esiintyi epätasapainoa työhön liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden välillä. Työhön ylisitoutumista sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoa esiintyi
enemmän naisilla kuin miehillä. Sukupuolella ei ollut yhteyttä kokemukseen työn merkityksellisyydestä. Työkokemuksella taas ei ollut yhteyttä työhön ylisitoutumiseen eikä työn koettuun merkityksellisyyteen.
Tutkimus antoi uutta tietoa erityisesti luokanopettajien työhön ylisitoutumisesta, jota ei Suomessa ole juurikaan aiemmin tutkittu. Tutkimuksen tulokset antoivat viitteitä siitä, että kokemus työn merkityksellisyydestä voi suojata luokanopettajia työhön ylisitoutumiselta sekä ylläpitää työhön liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden tasapainoa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29560]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien työhön ylisitoutumisen yhteys työuupumukseen ja työstä palautumiseen
Lehtinen, Melina (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin luokanopettajien työhön ylisitoutuminen, eli kyvyttömyys irrottautua työn velvollisuuksista ja jatkuva tarve hallita asioita, on yhteydessä työuupumukseen ja työstä ... -
Tavoitettavuus ja työn imu työn merkityksellisyyden ja työhön ylisitoutumisen näkökulmasta mediatyöntekijöillä
Kivelä, Kristian; Puutio, Maria (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella media-alan työntekijöiden tavoitettavuutta työasioissa työajan ulkopuolella ja tavoitettavuuden yhteyttä työn imun kokemiseen. Lisäksi tutkimme, muuntavatko työn ... -
Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet
Arvola, Jutta (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudennen luokan opettajien kokemuksia kollegiaalisesta yhteistyöstä ja sen yhteyksiä heidän kokemaansa työstä johtuvaan stressiin. Tutkimuksen tavoitteena oli ensinnäkin selvittää, ... -
Toimiiko merkityksellisyyden kokeminen ”hoitokeinona” työn kasvavien vaatimusten aiheuttamaan uupumukseen? : työn merkityksellisyyden muuntava vaikutus työn intensifikaation ennustusvoimasta työuupumukseen tieteilijöillä
Löppönen, Aino (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, muuntaako työn merkityksellisyyden kokeminen työn intensifikaation yhteyttä työuupumukseen tieteentekijöillä ja professoreilla ja ennustaako työn intensifikaatio työuupumusta. Pitkittäis ... -
Luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta ja sen merkityksestä opettajan työhön
Alanko, Janina (2021)Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta. Opettajat joutuivat luomaan uusia tapoja opettaa verkkoyhteyksillä. Tutkielmassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.