Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPöysä, Sanni
dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.authorViman, Annina
dc.date.accessioned2023-06-20T06:22:25Z
dc.date.available2023-06-20T06:22:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87941
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin luokanopettajien kokema työn merkityksellisyys on yhteydessä työhön ylisitoutumiseen sekä työhön liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon. Sen lisäksi tutkittiin, missä määrin opettajien sukupuoli ja työkokemus ovat yhteydessä työhön ylisitoutumiseen ja työn koettuun merkityksellisyyteen. Tutkimusaineisto oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimushanketta (TESSI; Lerkkanen & Pakarinen, 2016–2022). Aineisto kerättiin 338 luokanopettajalta Webropol-kyselynä keväällä 2022. Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysillä. Tulokset osoittivat, että mitä merkityksellisemmäksi luokanopettaja työnsä koki, sitä vähemmän hän oli työhönsä ylisitoutunut ja sitä vähemmän hänellä esiintyi epätasapainoa työhön liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden välillä. Työhön ylisitoutumista sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoa esiintyi enemmän naisilla kuin miehillä. Sukupuolella ei ollut yhteyttä kokemukseen työn merkityksellisyydestä. Työkokemuksella taas ei ollut yhteyttä työhön ylisitoutumiseen eikä työn koettuun merkityksellisyyteen. Tutkimus antoi uutta tietoa erityisesti luokanopettajien työhön ylisitoutumisesta, jota ei Suomessa ole juurikaan aiemmin tutkittu. Tutkimuksen tulokset antoivat viitteitä siitä, että kokemus työn merkityksellisyydestä voi suojata luokanopettajia työhön ylisitoutumiselta sekä ylläpitää työhön liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden tasapainoa.fi
dc.format.extent34
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertyön merkityksellisyys
dc.subject.otherylisitoutuminen
dc.subject.otherponnistelujen ja palkkioiden epätasapaino
dc.titleLuokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306203996
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright