dc.contributor.advisor | Pöysä, Sanni | |
dc.contributor.advisor | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.author | Viman, Annina | |
dc.date.accessioned | 2023-06-20T06:22:25Z | |
dc.date.available | 2023-06-20T06:22:25Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87941 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin luokanopettajien kokema työn merkityksellisyys on yhteydessä työhön ylisitoutumiseen sekä työhön liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon. Sen lisäksi tutkittiin, missä määrin opettajien sukupuoli ja työkokemus ovat yhteydessä työhön ylisitoutumiseen ja työn koettuun merkityksellisyyteen.
Tutkimusaineisto oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimushanketta (TESSI; Lerkkanen & Pakarinen, 2016–2022). Aineisto kerättiin 338 luokanopettajalta Webropol-kyselynä keväällä 2022. Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että mitä merkityksellisemmäksi luokanopettaja työnsä koki, sitä vähemmän hän oli työhönsä ylisitoutunut ja sitä vähemmän hänellä
esiintyi epätasapainoa työhön liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden välillä. Työhön ylisitoutumista sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoa esiintyi
enemmän naisilla kuin miehillä. Sukupuolella ei ollut yhteyttä kokemukseen työn merkityksellisyydestä. Työkokemuksella taas ei ollut yhteyttä työhön ylisitoutumiseen eikä työn koettuun merkityksellisyyteen.
Tutkimus antoi uutta tietoa erityisesti luokanopettajien työhön ylisitoutumisesta, jota ei Suomessa ole juurikaan aiemmin tutkittu. Tutkimuksen tulokset antoivat viitteitä siitä, että kokemus työn merkityksellisyydestä voi suojata luokanopettajia työhön ylisitoutumiselta sekä ylläpitää työhön liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden tasapainoa. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | työn merkityksellisyys | |
dc.subject.other | ylisitoutuminen | |
dc.subject.other | ponnistelujen ja palkkioiden epätasapaino | |
dc.title | Luokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306203996 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |