Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet

Abstract
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudennen luokan opettajien kokemuksia kollegiaalisesta yhteistyöstä ja sen yhteyksiä heidän kokemaansa työstä johtuvaan stressiin. Tutkimuksen tavoitteena oli ensinnäkin selvittää, missä määrin luokanopettajat tekevät yhteistyötä toisten opettajien kanssa, ja missä määrin he kokevat stressiä. Toiseksi selvitettiin, missä määrin yhteistyö ja stressi ovat yhteydessä toisiinsa. Lisäksi tarkasteltiin, miten erilaiset taustamuuttujat ovat yhteydessä yhteistyöhön ja koettuun stressiin. Tässä tutkimuksessa taustamuuttujina olivat työkokemus, luokkakoko ja sukupuoli. Tutkimus oli osa Alkuportaat—seurantatutkimusta. Tässä tutkimuksessa käytettiin 6. luokan keväällä kerättyjä opettajien (n = 98) kyselylomaketietoja. Aineiston analyysissa käytettiin korrelaatioanalyysiä sekä taustamuuttujien suhteen riippumattomien otosten t-testiä. Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat pystyvänsä työskentelemään yhteistyössä muiden opettajien kanssa ja löytämään yhdessä hyviä ratkaisuja konfliktitilanteisiin melko hyvin. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kokivat stressiä keskimäärin melko vähän. Tutkittavat kokivat eniten työn kuormitusta aiheutuvan työn vastuullisuuteen liittyvistä ponnisteluista. Yhteistyöresursseilla oli tilastollisesti merkitsevä negatiivinen yhteys opettajan kokemukseen työn vaatimiin ponnistuksiin liittyvästä kuormituksesta ja yleiseen kokemukseen stressistä. Mitä enemmän tutkittavat kokivat työyhteisön tarjoavan yhteistyöresursseja, sitä vähemmän he kokivat ponnistelujen aiheuttamaa kuormittuneisuutta ja yleistä työstä johtuvaa stressiä. Naisopettajat kokivat resurssit yhteistyöhön miesopettajia vähäisemmiksi ja kokivat olevansa keskimäärin stressaantuneempia, kuin miesopettajat. Luokanopettajan työkokemuksella oli merkitsevä negatiivinen yhteys stressitekijöihin ja erittäin merkitsevä negatiivinen yhteys työn vaatimiin ponnisteluihin: mitä enemmän luokanopettajalla oli työkokemusta opettajana, sitä vähemmän hän koki stressiä ja työn vaativan ponnisteluja. Luokkakoolla ei ollut tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä stressin ja yhteistyön summamuuttujiin. Tutkimuksen perusteella koulumaailmassa tulisi kiinnittää erityistä huomiota opettajien yhteistyön resurssointiin. Yhteistyöhön suunnatut resurssit voivat vähentää opettajien kokemia työn paineita ja täten vähentää koettua stressiä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606022832Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share