University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Arvola, Jutta
Date
2016
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudennen luokan opettajien kokemuksia kollegiaalisesta yhteistyöstä ja sen yhteyksiä heidän kokemaansa työstä johtuvaan stressiin. Tutkimuksen tavoitteena oli ensinnäkin selvittää, missä määrin luokanopettajat tekevät yhteistyötä toisten opettajien kanssa, ja missä määrin he kokevat stressiä. Toiseksi selvitettiin, missä määrin yhteistyö ja stressi ovat yhteydessä toisiinsa. Lisäksi tarkasteltiin, miten erilaiset taustamuuttujat ovat yhteydessä yhteistyöhön ja koettuun stressiin. Tässä tutkimuksessa taustamuuttujina olivat työkokemus, luokkakoko ja sukupuoli. Tutkimus oli osa Alkuportaat—seurantatutkimusta. Tässä tutkimuksessa käytettiin 6. luokan keväällä kerättyjä opettajien (n = 98) kyselylomaketietoja. Aineiston analyysissa käytettiin korrelaatioanalyysiä sekä taustamuuttujien suhteen riippumattomien otosten t-testiä. Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat pystyvänsä työskentelemään yhteistyössä muiden opettajien kanssa ja löytämään yhdessä hyviä ratkaisuja konfliktitilanteisiin melko hyvin. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kokivat stressiä keskimäärin melko vähän. Tutkittavat kokivat eniten työn kuormitusta aiheutuvan työn vastuullisuuteen liittyvistä ponnisteluista. Yhteistyöresursseilla oli tilastollisesti merkitsevä negatiivinen yhteys opettajan kokemukseen työn vaatimiin ponnistuksiin liittyvästä kuormituksesta ja yleiseen kokemukseen stressistä. Mitä enemmän tutkittavat kokivat työyhteisön tarjoavan yhteistyöresursseja, sitä vähemmän he kokivat ponnistelujen aiheuttamaa kuormittuneisuutta ja yleistä työstä johtuvaa stressiä. Naisopettajat kokivat resurssit yhteistyöhön miesopettajia vähäisemmiksi ja kokivat olevansa keskimäärin stressaantuneempia, kuin miesopettajat. Luokanopettajan työkokemuksella oli merkitsevä negatiivinen yhteys stressitekijöihin ja erittäin merkitsevä negatiivinen yhteys työn vaatimiin ponnisteluihin: mitä enemmän luokanopettajalla oli työkokemusta opettajana, sitä vähemmän hän koki stressiä ja työn vaativan ponnisteluja. Luokkakoolla ei ollut tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä stressin ja yhteistyön summamuuttujiin. Tutkimuksen perusteella koulumaailmassa tulisi kiinnittää erityistä huomiota opettajien yhteistyön resurssointiin. Yhteistyöhön suunnatut resurssit voivat vähentää opettajien kokemia työn paineita ja täten vähentää koettua stressiä. ...
Keywords
stressi yhteistyö luokanopettaja koulun johto kollegiaalisuus luokanopettajat opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606022832

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25049]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä 

    Muuronen, Marika (2020)
    Tämä tutkimus tarkasteli luokan inkluusion asteen yhteyttä opettajien työssä jaksamiseen. Inkluusion aste käsitteellistettiin luokan moninaisuutena, ja tarkoituksena oli tarkastella sen yhteyttä luokanopettajien luokan ...
  • Luokanopettajien empaattisuus ja sen yhteydet työssä koettuun myötätuntouupumukseen sekä myötätuntotyytyväisyyteen 

    Nironen, Laura (2011)
    Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien itsearvioinneissaan ilmaisemaa empaattisuuden tasoa ja sitä, eroavatko naiset ja miehet toisistaan empatian suhteen. Lisäksi tutkittiin opettajien työssään kokemaa myötätuntouupumusta, ...
  • "Joulujuhlat - takuuvarma huuliherpes" : luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta 

    Kirvesmäki, Anna; Matero-Puttonen, Mervi (2017)
    Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää millaisia subjektiivisia kokemuksia luokanopettajilla on työperäistä stressiä ja miten he kokevat työyhteisön tukevan stressaantunutta opettajaa. Tutkimuksen teoriataustana olivat ...
  • Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia 

    Meriläinen, Sanna; Rauhala, Asta (2013)
    Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista koulunkäynninohjaajan ja luokanopettajan yhteistyö yleisopetuksen luokassa on ja onko siinä piirteitä jaetusta asiantuntijuudesta. Lisäksi halusimme tutkia, millainen asema ...
  • "Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä 

    Kolehmainen, Jasmina; Pietiläinen, Jenni (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä omasta ja toistensa asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä asiat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre