Työpaikkaohjaajan näkemykset työelämäpedagogisesta yhteistyöstä opettajan kanssa
Tämä tutkimus selvittää työpaikkaohjaajan näkemyksiä työpaikkaohjaajan ja opettajan välisestä työelämäpedagogisesta yhteistyöstä ammatillisen koulutuksen työelämässä oppimisessa sekä sitä, minkälainen malli yhteistyöstä muodostuu.
Tutkimus on laadullinen ja se on toteutettu sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut toteutettiin heinäkuun 2021 ja toukokuun 2022 välisenä aikana. Haastatteluaineisto analysoitiin
aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksena muodostui malli työpaikkaohjaajan ja opettajan välisestä työelämäpedagogisesta yhteistyöstä työpaikkaohjaajan näkökulmasta. Työyhteisö toimii työelämässä oppimisen toteuttajana. Työpaikkaohjaaja tarvitsee tietoa työelämässä oppimisesta ja opiskelijasta ohjaustyönsä tueksi. Työelämässä oppiminen näyttäytyy vaiheittain etenevinä tehtävinä, joita työpaikkaohjaaja hoitaa itsenäisesti työyhteisön avulla ja osin opettajan kanssa. Opettaja näyttäytyy tukena ja yhteydenpitäjänä työpaikkaohjaajalle. Hän seuraa opiskelijaa ja pitää häneen yhteyttä. Opiskelija on työelämässä oppimisen keskiössä hänen lähikehityksen vyöhykkeellään erilaisine rooleineen hänen kehittyessään oma-aloitteisesta toimijasta työntekijäksi. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että työpaikkaohjaaja hoitaa itsenäisesti ohjaustehtäväänsä työyhteisön avulla. Työpaikkaohjaajat tekevät opettajan kanssa yhteistyötä työelämässä oppimisen aikana, mutta opiskelijan ohjausvastuu on työpaikalla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia koulutussopimusjaksolla tapahtuvasta työssäoppimisesta
Tervo, Jussi (2019)Tutkimus käsittelee lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia koulutussopimusjaksolla tapahtuvasta työssäoppimisesta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita tekijöistä, jotka lähihoitajaopiskelijoiden mielestä edistivät ja haittasivat ... -
Lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla
Suhonen, Rosariina (2021)Ammatillisen koulutuksen reformin myötä työssäoppimisen merkitys on kasvanut. Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden määrä ammatillisessa koulutuksessa kasvaa, ja merkittävä osa maahanmuuttotaustaisista opiskelijoista ... -
Sosiaali- ja terveysalan työpaikkaohjaajien käsitykset työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta ja ammatillisen koulutuksen reformista
Silvennoinen, Kaisa (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalan perustutkinto-opiskelijoita ohjaavien työpaikkaohjaajien erilaisia käsityksiä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta sekä tarkastella sitä, ... -
Työssäoppimisen ohjauksella työelämävalmiutta : työpaikkaohjaajien näkemyksiä työssäoppimisen ohjauksesta
Uusi-Salava-Bengharda, Sanna (2024)Tässä tutkimuksessa selvitetään työssäoppimisen ohjauksen tapoja kemiallisen metsäteollisuuden automaatioasennusalalla. Toiseksi tutkimuksessa tarkastellaan työpaikkaohjaajien näkemyksiä opiskelijoiden työelämävalmiuksista ... -
Taitava Keski-Suomi -tutkimus Osa 1, Työssäoppiminen Keski-Suomessa
Tynjälä, Päivi; Virtanen, Anne; Valkonen, Sakari (Jyväskylän yliopisto, 2005)