Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMalinen, Anita
dc.contributor.authorHäli, Hannele
dc.date.accessioned2023-06-20T06:07:15Z
dc.date.available2023-06-20T06:07:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87935
dc.description.abstractTämä tutkimus selvittää työpaikkaohjaajan näkemyksiä työpaikkaohjaajan ja opettajan välisestä työelämäpedagogisesta yhteistyöstä ammatillisen koulutuksen työelämässä oppimisessa sekä sitä, minkälainen malli yhteistyöstä muodostuu. Tutkimus on laadullinen ja se on toteutettu sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut toteutettiin heinäkuun 2021 ja toukokuun 2022 välisenä aikana. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksena muodostui malli työpaikkaohjaajan ja opettajan välisestä työelämäpedagogisesta yhteistyöstä työpaikkaohjaajan näkökulmasta. Työyhteisö toimii työelämässä oppimisen toteuttajana. Työpaikkaohjaaja tarvitsee tietoa työelämässä oppimisesta ja opiskelijasta ohjaustyönsä tueksi. Työelämässä oppiminen näyttäytyy vaiheittain etenevinä tehtävinä, joita työpaikkaohjaaja hoitaa itsenäisesti työyhteisön avulla ja osin opettajan kanssa. Opettaja näyttäytyy tukena ja yhteydenpitäjänä työpaikkaohjaajalle. Hän seuraa opiskelijaa ja pitää häneen yhteyttä. Opiskelija on työelämässä oppimisen keskiössä hänen lähikehityksen vyöhykkeellään erilaisine rooleineen hänen kehittyessään oma-aloitteisesta toimijasta työntekijäksi. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että työpaikkaohjaaja hoitaa itsenäisesti ohjaustehtäväänsä työyhteisön avulla. Työpaikkaohjaajat tekevät opettajan kanssa yhteistyötä työelämässä oppimisen aikana, mutta opiskelijan ohjausvastuu on työpaikalla.fi
dc.format.extent64
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertyöelämässä oppiminen
dc.subject.othertyöelämäpedagogiikka
dc.subject.othertyöelämäpedagoginen yhteistyö
dc.subject.otherkonnektiivinen malli
dc.titleTyöpaikkaohjaajan näkemykset työelämäpedagogisesta yhteistyöstä opettajan kanssa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306203990
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysotyöpaikkaohjaajat
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright