Työssäoppimisen ohjauksella työelämävalmiutta : työpaikkaohjaajien näkemyksiä työssäoppimisen ohjauksesta
Tässä tutkimuksessa selvitetään työssäoppimisen ohjauksen tapoja kemiallisen
metsäteollisuuden automaatioasennusalalla. Toiseksi tutkimuksessa tarkastellaan työpaikkaohjaajien näkemyksiä opiskelijoiden työelämävalmiuksista heidän siirtyessään oppilaitosopinnoista työssäoppimiseen. Lisäksi kartoitetaan sitä,
millaisia kehittämisajatuksia ohjaajilla on alan formaalin koulutuksen sisältövastaavuuden toteutumiseksi työelämän tarpeisiin.
Kysymyksessä on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty yksilöllisinä teemahaastatteluina. Teemahaastatteluihin osallistui seitsemän työssäoppimisen ohjaajaa kahdesta automaatioasennusyrityksestä. Aineisto analysoitiin
laadullisen sisällönanalyysin keinoin aineistolähtöisesti.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että automaatioasennusalan työssäoppimisen ohjaukseen sopiva ohjaustapa on perinteinen mestari-kisällimalli,
jossa ohjaajalla ja oppijalla on tiivis ohjausvuorovaikutus. Toivottujen ja tosiasiallisten työelämävalmiuksien erot olivat kuitenkin huomattavan suuret. Tulosten
perusteella formaali koulutus ei tarjoa riittäviä perusvalmiuksia käytäntöjen oppimiseen. Ohjaajien tarkastelussa kehitystarpeet kohdistuivat teollisuuden automaatioasennusalan suuntautumislinjaan sekä opetuksen ja opettajien osaamisen
ajantasaisuuden varmistamiseen. Haasteeksi nähtiin myös ohjaajien pedagogisten taitojen tuen tarve, jotta oppimisen vaikuttavuus työkontekstissa tehostuisi.
Tulokset viittaavat työelämän ja formaalin koulutuksen heikkoon vuorovaikutukseen, jossa yhteinen ymmärrys työelämävalmiuksista jää epäselväksi tai sitä
ei ole lainkaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29772]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaali- ja terveysalan työpaikkaohjaajien käsitykset työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta ja ammatillisen koulutuksen reformista
Silvennoinen, Kaisa (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalan perustutkinto-opiskelijoita ohjaavien työpaikkaohjaajien erilaisia käsityksiä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta sekä tarkastella sitä, ... -
Fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia fysioterapeutin tutkintokoulutuksesta : kyselytutkimus koetusta osaamisesta, ohjauksesta ja inhimillisestä kohtelusta
Porkka-Toivonen, Kaisa (2022)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia koulutuksen tuottamasta koetusta osaamisesta suhteessa työelämän tarpeisiin sekä fysioterapeuttikoulutuksen aikaisesta ohjauksesta ... -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta
Honkonen-Seppälä, Maarit (2009)Tutkimuksessa kuvataan Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ko-kemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta. Aineisto koostuu 23:n syksyllä 2003 aloittaneen opiskelijan kirjoitelmista, joissa käsiteltiin ... -
Ohjausalan koulutus Suomessa : selvitys koulutusten rakenteista ja sisällöistä
Kasurinen, Helena; Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi; Kukkaneva, Eelis (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2024)Tässä julkaisussa kuvataan ohjausalan suomen- ja ruotsinkielisten koulutusten rakenteita ja sisältöjä Suomessa vuosina 2020–2023 sekä tarkastellaan koulutusrakenteiden toimivuutta ja kehittämistarpeita. Selvitys pohjautuu ...