Lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia koulutussopimusjaksolla tapahtuvasta työssäoppimisesta
Tutkimus käsittelee lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia koulutussopimusjaksolla tapahtuvasta työssäoppimisesta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita tekijöistä, jotka lähihoitajaopiskelijoiden mielestä edistivät ja haittasivat oppimista koulutussopimusjakson aikana.
Tutkimuksen kontekstina oli vuoden 2018 alussa voimaanpantu ammatillisen koulutuksen koulutussopimus. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2018. Aineistonkeruumenetelmänä oli sähköpostihaastattelu, johon osallistui yhteensä 19 Jyväskylän ammattiopisto Gradiassa opiskelevaa, yli 18-vuotiasta lähihoitajaopiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella oppimista edistävät ja oppimista haittaavat tekijät muodostuivat työpaikkaohjauksesta, sosiaalisista tekijöistä ja opiskelijan yksilöllisistä tekijöistä. Lähihoitajaopiskelijoiden mielestä oppimista edistivät työpaikkaohjaajan ammatillinen valmius ja kyky antaa monipuolista palautetta, koulutussopimuspaikkojen positiivinen ja kannustava ilmapiiri sekä opiskelijan oma motivaatio ja aktiivisuus. Lähihoitajaopiskelijoiden mielestä oppimista haittasivat puuttuva työpaikkaohjaus ja jännitteinen ohjaussuhde, koulutussopimuspaikkojen negatiivinen ja kiireinen ilmapiiri sekä opiskelijan stressi ja henkilökohtaiset syyt.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että ammatillisen koulutuksen koulutussopimusjakson aikana tulee kiinnittää huomiota etenkin työpaikkaohjauksen pedagogisiin tekijöihin, koulutussopimuspaikkojen sosiaalisiin tekijöihin sekä yksittäisen opiskelijan tukemiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lähihoitajaopiskelijoiden suomen kielen käytön ja oppimisen mahdollisuuksia työssäoppimisjaksolla
Suhonen, Rosariina (2021)Ammatillisen koulutuksen reformin myötä työssäoppimisen merkitys on kasvanut. Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden määrä ammatillisessa koulutuksessa kasvaa, ja merkittävä osa maahanmuuttotaustaisista opiskelijoista ... -
Taitava Keski-Suomi -tutkimus Osa 1, Työssäoppiminen Keski-Suomessa
Tynjälä, Päivi; Virtanen, Anne; Valkonen, Sakari (Jyväskylän yliopisto, 2005) -
Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
Köpman, Ellinoora; Kouri, Susanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen kielen oppimisen tukeminen. Hanke mahdollisti Nao 6 -humanoidirobotin ... -
Kielenoppimisen paikkoja ravintola-alalla : työpaikkaohjaajien kokemuksia maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden ohjaamisesta
Kuorelahti, Sannamaari (2022)Tutkielmassani keskityn ammatilliseen koulutukseen ravintola- ja catering-alalla maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden perustutkinto-opinnoissa. Koulutusuudistuksen, reformin, jälkeen oppiminen siirtyi yhä enemmän ... -
Harjoitellen hallintaan : lähihoitajaopiskelijoiden käsityksiä koulutuksesta ja työmarkkinoista
Häkkinen, Anniina (2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.