Proseduraalisen sisällöntuotannon käytön vaikutus pelikokemukseen
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Proseduraalisen sisällöntuotannon avulla peleihin kyetään luomaan sisältöä joko täysin tai osittain tietokoneen avulla ja sille keksitään koko ajan uusia käyttötapoja peliteollisuudessa. Proseduraalista sisällöntuotantoa käsittelevässä tutkimuksessa on ammottava
aukko pelikokemuksen näkökulmasta tehdyssä tutkimuksessa. Tässä tutkielmassa tätä aukkoa pyritään tukkimaan pohtimalla proseduraalisen sisällöntuotannon vaikutuksia pelikokemukseen. Tutkielman tavoitteena on löytää proseduraalisen sisällöntuotannon käyttökohteet
pelituotannossa sekä sen edut ja haitat pelikokemuksen kannalta. Procedural content generation allows fully or partially automated game content
development and new methods to utilize it in the gaming industry are invented all the time.
There’s a huge gap in the research of procedural content generation from the perspective
of game experience. This study tries to fill that gap by exploring the effects of the use of
procedural content generation on game experience. The aim of this study is to find out what
procedural content generation is used for in the gaming industry and what are its benefits and
drawbacks on game experience.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikutus verkkopelikokemukseen
Järvinen, Timo (2020)Tässä tutkielmassa selvitetään miten sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttaa pelikokemukseen. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Tutkielma alkaa siitä, mitä videopeli ja pelaaminen ovat. Todetaan, että videopeli on ... -
Tekoälyn vaikutus haastavuuteen hiiviskelypeleissä
Ahapainen, Atte (2020)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pelitekoäly vaikuttaa pelaajan kokemaan haastavuuteen hiiviskelypeleissä. Hiiviskelypeleissä pelaajan tavoitteena on selvitä erilaisista tehtävistä pysytellen samalla mahdollisimman ... -
Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa
Juutilainen, Harri (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lisätyn digitaalisen sisällön vaikutusta fyysisen pelin pelikokemukseen. Lisäksi tutkittiin sitä, mikä tekee lisätystä sisällöstä merkityksellistä. Tässä tutkimuksessa tutkittavaksi peliksi ... -
Hakuperustainen proseduraalinen sisällöntuotanto tietokonepeleissä
Keränen, Elina (2015)Proseduraaliset sisällöntuotantomenetelmät ovat viime aikoina kasvattaneet suosiotaan akateemisessa tutkimuksessa, erityisesti hakuperustaiset optimointiongelmia ratkaisevat menetelmät. Peliteollisuudessa näistä menetelmistä ... -
Ostajapersoonien ja personoidun sisällöntuotannon hyödyntäminen digitaalisessa sisällöntuotannossa B2B-sektorilla
Eloranta, Eetu (2024)Yritysten ostoprossien siirtyessä yhä vahvemmin verkkoon, on personoitu digitaalinen sisältö ja verkkosivun personointi merkittävässä roolissa nykyaikaisessa digitaalisessa markkinoinnissa yritysasiakkaille. Nykyaikaiset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.