University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tekoälyn vaikutus haastavuuteen hiiviskelypeleissä

Thumbnail
View/Open
4.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ahapainen, Atte
Date
2020
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pelitekoäly vaikuttaa pelaajan kokemaan haastavuuteen hiiviskelypeleissä. Hiiviskelypeleissä pelaajan tavoitteena on selvitä erilaisista tehtävistä pysytellen samalla mahdollisimman huomaamattomana. Olen itse kiinnostunut pelitekoälystä ja siksi päädyin myös kyseiseen tutkielman aiheeseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käyn läpi pelitekoälyä eri näkökulmista. Esittelen pelitekoälyä yleisesti, ja kerron miten se eroaa yleisestä tekoälyn käsitteestä. Käyn myös läpi tekoälyn eri osa-alueiden toteutustapoja ja annan esimerkkejä erilaisista toteutuksista oikeissa peleissä. Lisäksi esittelen pelikokemuksen käsitettä ja sen tutkimiseen käytettäviä menetelmiä. Käytin tutkimuksessani kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka lisäksi keräsin myös kvantitatiivista dataa. Haastattelin joukkoa pelaajia, joilla oli jo ennestään kokemusta genren peleistä. Haastateltavat pelasivat kehittämääni peliprototyyppiä ja keskustelimme heidän kokemuksistaan prototyyppiin liittyen. Peliprototyyppi koostuu kolmesta samanlaisesta pelikentästä, joissa kussakin on käytetty eri tavalla käyttäytyvää tekoälyvastustajaa. Käyn prototyypin koostumuksen myös tarkemmin läpi tutkielmassa. Haastatteluiden perusteella voin todeta, että peliprototyypin tekoälyillä oli suuri vaikutus koettuun haastavuuteen. Tekoäly ei ainoastaan vaikuttanut haastavuuden tasoon, vaan myös siihen, millä tavalla tekoäly haastoi pelaajan. Staattisesti käyttäytynyt tekoäly tarjosi mekaanisen ja muistamista vaativan haasteen, kun taas satunnaisesti käyttäytyvä tekoäly pakotti haastateltavan reagoimaan dynaamisesti muodostuviin tilanteisiin. ...
 
The purpose of this thesis is to examine how game artificial intelligence (AI) effects the difficulty of the game perceived by the player. In stealth games player’s objective is to manage different kinds of assignments without being seen or heard by the AI opponent. I selected this subject for the thesis because I personally find game AI very interesting. In the theory part of the thesis I will discuss game AI from different points of view. I will describe game AI in general and how it differs from generic term of AI. I will also go through different implementation methods of game AI components and give some real-life examples. In addition, I’m going to explain the term “game experience” and what kind of research methods can be used to research it. In my research I used a qualitative research method and I also collected some quantitative data. I interviewed a group of gamers who had prior experience of playing stealth games. The subjects played the game prototype that I developed for the research and we talked about their experience with the prototype. The game prototype consists of three identical levels with three differently behaving AI opponents. I will also discuss the composition of the game prototype in more detail. According to the results the AI in game prototype had great impact on the perceived difficulty. Not only did it affect the level of difficulty, but it also affected the way the player was challenged. Statically behaving AI offered challenge that was mechanical and demanded remembering behavioral patterns of the AI whereas randomly behaving AI forced the player to react to dynamically emerging situations. ...
 
Keywords
pelikokemus haastaavuus peliprototyyppi videopelit tekoäly tietokonepelit pelit pelaaminen pelaajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006023620

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikutus verkkopelikokemukseen 

    Järvinen, Timo (2020)
    Tässä tutkielmassa selvitetään miten sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttaa pelikokemukseen. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Tutkielma alkaa siitä, mitä videopeli ja pelaaminen ovat. Todetaan, että videopeli on ...
  • Videopelien väkivaltaisuus ja sen vaikutukset 

    Oksanen, Niko (2022)
    Tämä kandidaatintutkielma pyrkii selvittämään väkivaltaisten videopelien negatiivisia vaikutuksia pelaajaan. Aihetta on tutkittu paljon, mutta yksimielisyyttä siitä ei tutkijoiden keskuudessa ole saavutettu. Tässä tutkielmassa ...
  • Vaikeuden vaikutus pelikokemukseen 

    Helander, Juho (2020)
    Tässä tutkimuksessa perehdytään videopelien vaikeuden sekä pelikokemuksen yhteyteen. Tutkimuksessa esitellään gameflow-teoriaa, jonka mukaan pelikokemus on hyvä vaikeuden ollessa suhteutettuna pelaajan taitoihin. Tutkimuksessa ...
  • Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa 

    Juutilainen, Harri (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lisätyn digitaalisen sisällön vaikutusta fyysisen pelin pelikokemukseen. Lisäksi tutkittiin sitä, mikä tekee lisätystä sisällöstä merkityksellistä. Tässä tutkimuksessa tutkittavaksi peliksi ...
  • Social interaction in online multiplayer communities 

    Siitonen, Marko (University of Jyväskylä, 2007)
    Verkkopelit synnyttävät pysyviä vuorovaikutussuhteita Monen pelaajan verkkopelit tyypillisesti joko rohkaisevat pelaajien välistä vuorovaikutusta tai suorastaan vaativat sitä. Pelissä etenemisen vaatimuksena saattaa olla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre