Show simple item record

dc.contributor.authorShirahata, Mai
dc.date.accessioned2023-06-15T05:20:27Z
dc.date.available2023-06-15T05:20:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationShirahata, M. (2023). English is ‘the language everybody shares’ but it is ‘my native language’ : language ideologies and interpersonal relationships among students in internationalizing higher education. <i>Language and Intercultural Communication</i>, <i>23</i>(5), 453-469. <a href="https://doi.org/10.1080/14708477.2023.2217793" target="_blank">https://doi.org/10.1080/14708477.2023.2217793</a>
dc.identifier.otherCONVID_183588050
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87769
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastellaan eri kieli-ideologioiden—eli arkisten kieltä ja sen puhujia koskevien uskomusten—rooleja opiskelijoiden identiteetin rakentamisessa ja neuvotteluissa kansainvälistyvän korkeakoulutuksen kontekstissa. Englanninkielisten opiskelijoiden lisääntyvän monimuotoisuuden myötä kieli-ideologioita on tutkittu mahdollisena opiskelijoiden välisen epätasa-arvon rakentajana. Analysoin kahta fokusryhmäkeskustelua, joiden osallistujat ovat erään suomalaisen yliopiston kansainvälisten englanninkielisten maisteriohjelmien opiskelijoita. Tutkin opiskelijoiden puhetta kriittisen diskursiivisen psykologian avulla tarkoituksenani ymmärtää mahdollisia yhtymäkohtia kieli-ideologioiden ja opiskelijoiden identiteetin rakentamisen välillä. Kiinnitän erityisesti huomiota opiskelijoiden identiteettineuvotteluihin liittyviin ideologisiin dilemmoihin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sekä uudet että vakiintuneet kieleen liittyvät ideologiat voivat tulla merkityksellisiksi opiskelijoiden identiteetin rakentamisessa ja neuvotteluissa. Pohdin, kuinka opiskelijoiden huomion kiinnittäminen jokaisen opiskelijan monikielisyyteen ja akateemisen kielen erityisiin tarkoituksiin ja ominaisuuksiin saattaa edistää opiskelijoiden välisten osallistavien vuorovaikutussuhteiden diskursiivista kestävyyttä.fi
dc.description.abstractThis paper examines the roles of different language ideologies—sets of common-sense beliefs about language and its speakers—in students’ identity construction and negotiation in the context of internationalizing higher education. Along with the increasing diversity of students as English speakers, language ideologies have been critically examined for potential contribution to inequalities among students. I analyze two focus group discussions of students from international English-medium instruction master’s programs at a Finnish university. I explore the students’ talk using critical discursive psychology to illuminate possible intersections between language ideologies and students’ situated identity construction, paying attention to ideological dilemmas alongside students’ identity negotiation. The findings indicate that both emerging and established language ideologies may become relevant to students’ identity construction and negotiation. Possibly, turning students’ attention towards the multilinguality of every student and the specific purposes and characteristics of academic language might contribute to the discursive sustainability of inclusive interpersonal relationships among students.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherRoutledge
dc.relation.ispartofseriesLanguage and Intercultural Communication
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherlanguage ideologies
dc.subject.otherstudents’ identity construction
dc.subject.otherinternationalization of higher education
dc.subject.otherEnglish as a medium of instruction
dc.subject.othercritical discursive psychology
dc.subject.otherfocus group discussions
dc.titleEnglish is ‘the language everybody shares’ but it is ‘my native language’ : language ideologies and interpersonal relationships among students in internationalizing higher education
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306153830
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange453-469
dc.relation.issn1470-8477
dc.relation.numberinseries5
dc.relation.volume23
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysokansainvälistyminen
dc.subject.ysokielellinen identiteetti
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6720
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3866
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21512
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p556
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2573
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.relation.doi10.1080/14708477.2023.2217793
jyx.fundinginformationThis work was supported by the Department of Language and Communication Studies at the University of Jyväskylä, Finland, as part of the author’s doctoral research.
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0