Koulujen hyvinvointityö tieteidenvälisenä tutkimuskohteena
Hämeenaho, P., & Sainio, M. (2023). Koulujen hyvinvointityö tieteidenvälisenä tutkimuskohteena. In A. Tammela, P. Hämeenaho, J. Eronen, & J. Eilola (Eds.), Hyvinvointi koettuna, kuvattuna ja tulkittuna (pp. 50-67). Jyväskylän yliopisto. JYU Studies, 3. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9626-0
Julkaistu sarjassa
JYU StudiesPäivämäärä
2023Oppiaine
Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöEtnologiaLapset, perheet ja sosiaalinen kestävyysSchool of WellbeingEthnologySocial Sustainability for Children and FamiliesTekijänoikeudet
© Kirjoittajat ja Jyväskylän yliopisto 2023
Tässä artikkelissa kuvaamme tieteidenvälisen tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnittelua ja toteutusta. Käymme läpi prosessia, jossa eri tieteenalojen tutkijat pyrkivät tuottamaan hyvinvoinnista uutta, eri menetelmiä yhteen sovittavaa tietoa, ja löytämään yhteisiä vastauksia eri alojen näkökulmasta asetettuihin kysymyksiin. Artikkelimme perustuu hankkeellemme Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön, joka yhdistää etnologian ja psykologian alan tutkimusta. Käymme läpi tieteidenvälisen tutkimuksen perusteita ja pohdimme eri tieteenalojen näkökulmia ja menetelmiä yhteen sovittavan hyvinvointitutkimuksen suunnittelun haasteita käytännön kokemuksiemme pohjalta. Lisäksi tarkastelemme laadullisten ja määrällisten menetelmien yhdistämisen hyötyjä ja ongelmakohtia omasta tutkimuksestamme nousevan aineiston analyysiesimerkin kautta. Nostamme näin esiin eri aloja yhdistävän tutkimuksen mahdollisuuksia tuottaa tietoa kehittämisen tueksi monialaisessa hyvinvoinnin tutkimuksessa.
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoEmojulkaisun ISBN
978-951-39-9627-7Kuuluu julkaisuun
Hyvinvointi koettuna, kuvattuna ja tulkittunaISSN Hae Julkaisufoorumista
2814-8843Asiasanat
Alkuperäislähde
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9626-0Julkaisuun liittyvä(t) tutkimusaineisto(t)
Sainio, Miia; Torppa, Minna; Hämeenaho, Pilvi; Aro, Tuija; Poikkeus, Anna-Maija. (2023). Hyvinvointityö ja työyhteisöjen hyvinvointi keskisuomalaisissa kouluissa 2020. V. 31.3.2023. University of Jyväskylä. http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/89221Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183502207
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Haukkalan säätiö srRahoitusohjelmat(t)
SäätiöLisätietoja rahoituksesta
Tällä hetkellä Pilvi Hämeenaho ja Miia Sainio työskentelevät yhdessä monitieteisessä tutkimushankkeessa "Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön", jonka tavoitteena on tutkia ja kehittää suomalaisten koulujen hyvinvointityötä. Tutkimus liittyy Suomen Akatemian rahoittamaan Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys -profilointialueeseen (SOSUS 2021–2026).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monimenetelmällisen tutkimuksen integroivat strategiat
Seppänen-Järvelä, Riitta; Åkerblad, Leena; Haapakoski, Kaisa (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2019)Monimenetelmällistä tutkimusta koskeva keskustelu pohjautuu usein laadullisen ja määrällisen lähestymistavan dikotomiseen vastakkainasetteluun. Lähestymme analyysissamme monimenetelmällistä tutkimusta sen sijaan integraation ... -
Integrative Strategies in Mixed Methods Research
Åkerblad, Leena; Seppänen-Järvelä, Riitta; Haapakoski, Kaisa (SAGE Publications, 2021)Despite the critical role of integration as a methodological concept in mixed methods studies, researchers lack a theory for integrating. In this article, we introduce the concept of integrative strategy by analyzing three ... -
Monimenetelmäinen kulttuurikartoitus lähiötutkimuksessa
Koskinen-Koivisto, Eerika; Ruokolainen, Olli; Leppänen, Aino; Luonila, Mervi; Ojalammi, Sanna; Kumpulainen, Kaisu (Jyväskylän yliopisto, 2024)Tässä luvussa kysymme, miksi monimenetelmäisyys on tärkeää kulttuurisuunnittelussa ja pohdimme, miten erilaiset menetelmät voivat niveltyä ja täydentää toisiaan. Käytämme esimerkkinä kulttuurikartoituksesta Jyväskylän ... -
Määrällisten tutkimusmenetelmäopintojen aikana syntyneet haavat sekä niiden juuret ja parannuskeinot : kasvatustieteen opiskelijoiden näkökulma
Virtanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2022) -
Ristiriitainen luontosuhde
Björklund, Heidi; Hiltunen, Kaisa; Purhonen, Jenna; Rainio, Minna; Sääskilahti, Nina; Vallius, Antti (Jyväskylän yliopisto, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.