dc.contributor.author | Hämeenaho, Pilvi | |
dc.contributor.author | Sainio, Miia | |
dc.contributor.editor | Tammela, Annika | |
dc.contributor.editor | Hämeenaho, Pilvi | |
dc.contributor.editor | Eronen, Johanna | |
dc.contributor.editor | Eilola, Jari | |
dc.date.accessioned | 2023-06-14T06:26:43Z | |
dc.date.available | 2023-06-14T06:26:43Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Hämeenaho, P., & Sainio, M. (2023). Koulujen hyvinvointityö tieteidenvälisenä tutkimuskohteena. In A. Tammela, P. Hämeenaho, J. Eronen, & J. Eilola (Eds.), <i>Hyvinvointi koettuna, kuvattuna ja tulkittuna</i> (pp. 50-67). Jyväskylän yliopisto. JYU Studies, 3. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9626-0" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9626-0</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_183502207 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87718 | |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa kuvaamme tieteidenvälisen tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnittelua ja toteutusta. Käymme läpi prosessia, jossa eri tieteenalojen tutkijat pyrkivät tuottamaan hyvinvoinnista uutta, eri menetelmiä yhteen sovittavaa tietoa, ja löytämään yhteisiä vastauksia eri alojen näkökulmasta asetettuihin kysymyksiin. Artikkelimme perustuu hankkeellemme Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön, joka yhdistää etnologian ja psykologian alan tutkimusta. Käymme läpi tieteidenvälisen tutkimuksen perusteita ja pohdimme eri tieteenalojen näkökulmia ja menetelmiä yhteen sovittavan hyvinvointitutkimuksen suunnittelun haasteita käytännön kokemuksiemme pohjalta. Lisäksi tarkastelemme laadullisten ja määrällisten menetelmien yhdistämisen hyötyjä ja ongelmakohtia omasta tutkimuksestamme nousevan aineiston analyysiesimerkin kautta. Nostamme näin esiin eri aloja yhdistävän tutkimuksen mahdollisuuksia tuottaa tietoa kehittämisen tueksi monialaisessa hyvinvoinnin tutkimuksessa. | fi |
dc.format.extent | 211 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartof | Hyvinvointi koettuna, kuvattuna ja tulkittuna | |
dc.relation.ispartofseries | JYU Studies | |
dc.relation.uri | http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9626-0 | |
dc.rights | CC BY-NC 4.0 | |
dc.subject.other | monimenetelmäinen tutkimus | |
dc.title | Koulujen hyvinvointityö tieteidenvälisenä tutkimuskohteena | |
dc.type | book part | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306143786 | |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Etnologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys | fi |
dc.contributor.oppiaine | School of Wellbeing | en |
dc.contributor.oppiaine | Ethnology | en |
dc.contributor.oppiaine | Social Sustainability for Children and Families | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-951-39-9627-7 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 50-67 | |
dc.relation.issn | 2814-8843 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat ja Jyväskylän yliopisto 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bookPart | |
dc.relation.grantnumber | | |
dc.subject.yso | monialaisuus | |
dc.subject.yso | kehittämisprojektit | |
dc.subject.yso | monitieteisyys | |
dc.subject.yso | tutkimusmenetelmät | |
dc.subject.yso | integraatio | |
dc.subject.yso | tutkimusprojektit | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | tieteidenvälisyys | |
dc.subject.yso | kouluyhteisö | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | hankesuunnittelu | |
dc.subject.yso | metodologia | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4217 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4763 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11916 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p415 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1731 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17991 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3209 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11915 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8558 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1947 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p18622 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7509 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.relation.funder | The Haukkala Foundation | en |
dc.relation.funder | Haukkalan säätiö sr | fi |
jyx.fundingprogram | Foundation | en |
jyx.fundingprogram | Säätiö | fi |
jyx.fundinginformation | Tällä hetkellä Pilvi Hämeenaho ja Miia Sainio työskentelevät yhdessä monitieteisessä tutkimushankkeessa "Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön", jonka tavoitteena on tutkia ja kehittää suomalaisten koulujen hyvinvointityötä. Tutkimus liittyy Suomen Akatemian rahoittamaan Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys -profilointialueeseen (SOSUS 2021–2026). | |
datacite.isSupplementedBy.doi | 10.17011/jyx/dataset/89221 | |
datacite.isSupplementedBy.urn | urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611 | |
datacite.isSupplementedBy | Sainio, Miia; Torppa, Minna; Hämeenaho, Pilvi; Aro, Tuija; Poikkeus, Anna-Maija. (2023). <i>Hyvinvointityö ja työyhteisöjen hyvinvointi keskisuomalaisissa kouluissa 2020</i>. V. 31.3.2023. University of Jyväskylä. <a href="http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611" target="_blank">http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611</a>. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/89221">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/89221</a> | |
dc.type.okm | A3 | |