”Meemit on ihmisiltä ihmisille” : Instagramissa toimivien meemitilien ylläpitäjien käsityksiä yhteiskunnallisista meemeistä vaikuttamaan pyrkivänä viestintänä
Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata Instagramissa toimivien meemitilien ylläpitäjien käsityksiä yhteiskunnal-
listen meemien vaikuttavuutta edistävistä keinoista ja yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Tutkielman aineisto
koostui neljän Instagramissa toimivan meemitilin ylläpitäjän haastatteluista, jotka toteutettiin puolistrukturoituina
teemahaastatteluina. Tutkielmassa käytetty haastattelurunko perustui vaikuttamisen viitekehykseen, joka muodostettiin tätä tutkielmaa varten muun muassa aikaisempaan meemien ja meemien vaikuttavuuden tutkimukseen sekä
yleiseen vaikuttamisen tutkimukseen nojaten. Tutkielman aineiston analyysimenetelmänä käytettiin tähän viitekehykseen perustuvaa teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tulosten perusteella haastatellut meemitilien ylläpitäjät miettivät tekemiensä meemien vaikuttavuutta sekä pyrkivät
tietoisesti meemeillään vaikuttamaan ihmisten mielipiteisiin, ajatuksiin ja käyttäytymiseen. Ylläpitäjät myös pohtivat vaikuttamisen keinoja ja käsittävät joidenkin vaikuttamisen keinojen olevan toisia tehokkaampia. Toisaalta tulosten perusteella haastatellut meemitilien ylläpitäjät eivät välttämättä tunnista tai osaa nimetä käyttämiään vaikuttamisen keinoja, vaikka niitä meemeissään voivat hyödyntää.
Ylläpitäjät myös käsittävät meemit tärkeinä yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistumisen välineinä, joiden avulla
yhteiskunnalliseen keskusteluun voidaan tuoda erilaisia näkökulmia. Tämän lisäksi meemien julkaiseminen nähtiin
tärkeänä tapana jakaa ja saada tietoa yhteiskunnallisista aiheista.
Analyysissa nousi esiin myös Instagramin ominaisuuksien merkitys liittyen meemitileillä tapahtuvaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vaikuttamiseen. Tuloksista käy myös ilmi millä tavoin meemitilien ylläpitäjät hyödyntävät Instagramin erityisominaisuuksia julkaistessaan ja jakaessaan yhteiskunnallisia meemejä.
Tämä tutkielma kuvaa neljän erilaisen meemitilin ylläpitäjän käsityksiä meemien vaikuttavuutta edesauttavista keinoista ja yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Vaikka tätä tutkielmaa varten haastateltiin vain neljää Instagramissa
toimivan meemitilin ylläpitäjää, antaa tämä tutkielma osviittaa siitä, millaisia käsityksiä ylläpitäjillä on meemien
vaikuttavuuteen liittyvistä tekijöistä ja millaisia päätöksiä he tekevät julkaistessaan ja jakaessaan yhteiskunnallisia
meemejä. Saadut tulokset myös vahvistavat käsitystä meemeistä relevantteina vaikuttamisen ja yhteiskunnallisen
osallistumisen välineinä. Lisäksi opinnäytetyö tuo uuden näkökulman Instagramin ominaisuuksien hyödyntämiseen
meemien julkaisussa ja jakamisessa kyseisellä sosiaalisen median alustalla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28203]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia yksityisyysrajoista ja niiden hallinnasta Instagramissa
Heikkinen, Lotta (2019)Tämän tieteellisen tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestinnän ammattilaisten käsityksiä yksityisyysrajoista Instagramissa ja kuinka he hallitsevat näitä rajoja kyseisessä sovelluksessa. Tutkimusaineisto kerättiin ... -
#WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa
Haapaniemi, Lydia (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa vastuullisuusviestinnästä, auttaa ymmärtämään millaisilla diskursseilla yritysvastuuta tuotetaan sosiaalisessa mediassa sekä millä tavoin nämä diskurssit representoivat ... -
"En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji
Iso-Koivisto, Elsi (2022)Tämä opinnäytetyö tarkastelee Instagramissa julkaistujen kaupallisten yhteistöiden yleisimpiä rakennejaksoja sosiaalisen median vaikuttajien julkaisuissa. Rakennejaksojen tarkastelun pohjalta tutkimuksen tavoitteena on ... -
Journalistisiin sisältöihin kohdistuvan palautteen antaminen Yle Kioskin Instagramissa
Karttunen, Camilla; Jolkkonen, Anni (2022)Tässä tutkielmassa tarkastellaan Yle Kioskin Instagramissa toimivan uutistilin (@ylekioski) saamaa palautetta ja sen sisältämää journalismikritiikkiä. Tutkielmassa pyritään selvittämään, millaista palautetta Instagram-tilin ...