Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään kestävän kehityksen määrittelyyn, sen historiaan
Suomessa, siihen, miten kestävä kehitys näkyy suomalaisessa peruskoulutuksessa ja miten
kestävää kehitystä on opetettu kemian näkökulmasta. Kirjallisessa osassa luotiin taustatietoa
kokeellisen osan materiaalin kehitystä varten.
Kirjallisuuden perusteella voidaan todeta kestävän kehityksen jakautuvan kolmeen osa-alueeseen: ekologiseen, taloudelliseen sekä kulttuuriseen ja sosiaaliseen kestävään kehitykseen.
Lisäksi Yhdistyneet kansakunnat on luonut kestävälle kehitykselle yhteensä 17 päätavoitetta
eri osa-alueisiin liittyen, joita kestävässä kehityksessä tulisi toteuttaa.
Suomi on ollut kautta aikojen edelläkävijä maana kestävän kehityksen asioissa, joten Suomessa
on vahva pohja kestävän kehityksen toteuttamiselle. Suomessa on myös tehty vahvaa
yhteistyötä kestävän kehityksen osalta eri tahojen kanssa. Myös koulutuksen osalta
suomalainen peruskoulutus tukee kestävän kehityksen edistämistä omalta osaltaan.
Perusopetuksen opetussuunnitelma sisältää erilaisia näkökulmia kestävän kehityksen
tuomiseksi näkyviin niin koulujen arjessa kuin opetuksessakin. Kemian osalta taas
tarkoituksena on yhdistää kestävän kehityksen ja kemian opettaminen niin, että puhtaan kemian
opettamisen lisäksi voitaisiin opettaa myös yhteiskunnallisia aiheita ja kannustaa oppilaita
ottamaan kantaa niihin. Kemia olisikin tarkoitus nähdä taustalla yhteiskunnallisissa asioissa ja
ymmärtää kemian merkitys niin arkipäiväisissä yhteyksissä kuin globaaleissa ongelmissakin.
Kokeellisessa osassa tuotettiin valmis materiaalipaketti opettajien käyttöön peruskoulun
yläluokille. Kirjallisuuden perusteella päädyttiin siihen, että oppituntikokonaisuus rakentuu
kokeellisuuden ympärille. Materiaalipaketin avulla yhdistetään kemian opetus ja kestävä
kehitys erilaisten kokeellisten töiden kautta. Pääpaino oli materiaalin luonnissa niin, että se on
suoraan käytettävissä opetukseen.
Oppimiskokonaisuus rakennettiin kolmen teeman ympärille: Ilmasto, Vesistö sekä Kierrätys ja
uudelleenkäyttö. Teemat liittyvät oppilaiden arkeen, niiden avulla voidaan herättää keskustelua
yhteiskunnallisista aiheista kemian tiedon lisäksi ja opitaan kemiaa arkipäivän aiheiden
taustalla. Yhteiskunnallisten kysymysten avulla päästään käsiksi kestävän kehityksen eri osa-alueisiin ja voidaan pohtia, miten oppilaat voivat osallistua valtakunnalliseen ja paikalliseen
päätöksentekoon.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa
Vierikko, Jemina (2023)Tässä tutkielmassa tutkittiin 7.-luokkalaisten motivaatiota kemian opiskelussa. Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään kolmea erilaista motivaatioteoriaa, jotka ovat itsemääräämisteoria, tavoiteorientaatioteoria ja ... -
Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa
Poikela, Tuomo (2021)Tässä Pro gradu -tutkielmassa käsitellään kemian opettamista näkövammaisille oppilaille Kirjallisuusosassa tutkittiin näkövammaisten asemaa yhteiskunnassa sekä sellaisia yhteiskuntaan integroitumisen haasteita, joita he ... -
Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
Ripatti, Olli (2021)Tässä tutkielmassa selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä. Lisäksi selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja opettajiksi opiskelevat nostavat esiin ... -
Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta
Rynkä, Susanna (2024)Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään ilmastokasvatusta ammatillisessa koulutuksessa sekä ilmastokasvatuksen malleja ja oppimisen näkökulmaa. Lisäksi käsitellään ilmakehän rakennetta, kasvihuoneilmiötä ja veden, ... -
Kestävä kehitys peruskoulun toimintaympäristössä ja luokanopettajan työssä
Tuori, Niina; Viitakangas, Eija (2019)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten kestävä kehitys näkyy peruskoulun toimintakulttuurissa ja opettajien työssä. Tutkimuksessa selvitettiin koulun kestävän kehityksen toimintakulttuurin vaikutuksia ...