Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkielmassa tutkittiin 7.-luokkalaisten motivaatiota kemian opiskelussa. Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään kolmea erilaista motivaatioteoriaa, jotka ovat itsemääräämisteoria, tavoiteorientaatioteoria ja odotusarvoteoria. Näiden lisäksi kirjallisessa osassa käsitellään oppimismotivaatiota ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä erilaisia motivaatio-ongelmia. Kirjallisessa osassa esitellään myös erilaisia kemian opetusmenetelmiä ja niiden vaikutuksia oppilaiden motivaatioon kemian opiskelussa sekä käsitellään oppilaiden ja opettajien näkemyksiä oppilaiden motivaation syistä.
Kirjallisessa osassa esitellyt motivaatioteoriat selittävät motivaation syntyä eri tavoilla. Kirjallisuuden mukaan oppilaiden motivaatioon vaikuttavat useat eri tekijät, kuten vanhemmat, opettaja ja luokan ilmapiiri. Myös erilaisilla opetusmenetelmillä on vaikutusta oppilaiden motivaatioon. Usein ne vaikuttavat oppilaiden motivaatioon positiivisesti.
Tämän tutkielman kokeellisessa osassa tutkittiin sekä 7.-luokkalaisten oppilaiden että heidän opettajansa näkemyksiä oppilaiden motivaatiosta. Kokeellisessa osassa selvitettiin sitä, mistä 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opiskeluun johtuu ja miten erilaiset opetusmenetelmät vaikuttavat oppilaiden motivaatioon. Käytetyt tutkimusmenetelmät olivat kyselytutkimus ja haastattelututkimus. Kyselytutkimukseen osallistui yksi 7. luokan kemian ryhmä, jossa oli 13 oppilasta. Haastattelututkimukseen osallistui yksi kemian opettaja.
Kokeellisessa osassa saatiin selville, että sekä haastatteluun osallistunut opettaja että kyselyyn vastanneet oppilaat olivat sitä mieltä, että kokeellinen työskentely motivoi oppilaita kemian opiskeluun. Kyselyyn vastanneita oppilaita motivoivat myös esimerkiksi opettajan esittämät demonstraatiot sekä oppilasvierailut. Kokeellisessa osassa nousi esille myös opettajan vaikutus oppilaiden motivaatioon. Haastatteluun vastannut opettaja mainitsi opettajan oman innostuksen yhdeksi oppilaita motivoivaksi asiaksi. Myös kyselyyn vastanneet oppilaat toivat opettajan vaikutuksen esille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opiskelumotivaation ja opetusmenetelmien yhteys 9-luokkalaisten oppimistuloksiin : aiheena ihmisen aistit
Rainero, Jemina (2022)Perusopetuksen resurssien niukkuus asettaa opettajille haasteita laadukkaan, innostavan ja oppimista aikaansaavan opetuksen mahdollistamiseksi oppilaiden yksilölliset tarpeet huomioiden. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ... -
Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
Enäkoski, Juho (2021)Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen ... -
Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta
Rautanen, Pekka (2022)Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin kemian opetuksen ominaispiirteitä ja niiden yhteyksiä virtuaalilaboratorio-ohjelmiin. Vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteita analysoitiin virtuaalilaboratorioiden ... -
Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa
Savolainen, Ilona (2024)Tämän tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään opetuksen eriyttämiseen yleisesti, lahjakkaiden oppilaiden tunnistamiseen ja havaitsemiseen sekä heidän opetuksensa ylöspäin eriyttämiseen. Tarkastelun painopiste kohdistuu ... -
Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa
Askola, Aino (2023)Tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään kestävän kehityksen määrittelyyn, sen historiaan Suomessa, siihen, miten kestävä kehitys näkyy suomalaisessa peruskoulutuksessa ja miten kestävää kehitystä on opetettu kemian ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.