Peruskoulun 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opetuksessa
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa tutkittiin 7.-luokkalaisten motivaatiota kemian opiskelussa. Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään kolmea erilaista motivaatioteoriaa, jotka ovat itsemääräämisteoria, tavoiteorientaatioteoria ja odotusarvoteoria. Näiden lisäksi kirjallisessa osassa käsitellään oppimismotivaatiota ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä erilaisia motivaatio-ongelmia. Kirjallisessa osassa esitellään myös erilaisia kemian opetusmenetelmiä ja niiden vaikutuksia oppilaiden motivaatioon kemian opiskelussa sekä käsitellään oppilaiden ja opettajien näkemyksiä oppilaiden motivaation syistä.
Kirjallisessa osassa esitellyt motivaatioteoriat selittävät motivaation syntyä eri tavoilla. Kirjallisuuden mukaan oppilaiden motivaatioon vaikuttavat useat eri tekijät, kuten vanhemmat, opettaja ja luokan ilmapiiri. Myös erilaisilla opetusmenetelmillä on vaikutusta oppilaiden motivaatioon. Usein ne vaikuttavat oppilaiden motivaatioon positiivisesti.
Tämän tutkielman kokeellisessa osassa tutkittiin sekä 7.-luokkalaisten oppilaiden että heidän opettajansa näkemyksiä oppilaiden motivaatiosta. Kokeellisessa osassa selvitettiin sitä, mistä 7.-luokkalaisten motivaatio kemian opiskeluun johtuu ja miten erilaiset opetusmenetelmät vaikuttavat oppilaiden motivaatioon. Käytetyt tutkimusmenetelmät olivat kyselytutkimus ja haastattelututkimus. Kyselytutkimukseen osallistui yksi 7. luokan kemian ryhmä, jossa oli 13 oppilasta. Haastattelututkimukseen osallistui yksi kemian opettaja.
Kokeellisessa osassa saatiin selville, että sekä haastatteluun osallistunut opettaja että kyselyyn vastanneet oppilaat olivat sitä mieltä, että kokeellinen työskentely motivoi oppilaita kemian opiskeluun. Kyselyyn vastanneita oppilaita motivoivat myös esimerkiksi opettajan esittämät demonstraatiot sekä oppilasvierailut. Kokeellisessa osassa nousi esille myös opettajan vaikutus oppilaiden motivaatioon. Haastatteluun vastannut opettaja mainitsi opettajan oman innostuksen yhdeksi oppilaita motivoivaksi asiaksi. Myös kyselyyn vastanneet oppilaat toivat opettajan vaikutuksen esille.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opiskelumotivaation ja opetusmenetelmien yhteys 9-luokkalaisten oppimistuloksiin : aiheena ihmisen aistit
Rainero, Jemina (2022)Perusopetuksen resurssien niukkuus asettaa opettajille haasteita laadukkaan, innostavan ja oppimista aikaansaavan opetuksen mahdollistamiseksi oppilaiden yksilölliset tarpeet huomioiden. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ... -
Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
Enäkoski, Juho (2021)Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen ... -
Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta
Rautanen, Pekka (2022)Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin kemian opetuksen ominaispiirteitä ja niiden yhteyksiä virtuaalilaboratorio-ohjelmiin. Vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteita analysoitiin virtuaalilaboratorioiden ... -
Kokeellisuus peruskoulun 7.–9. luokkien kemian etäopetuksessa
Hukari, Josefiina (2020)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millä tavoin kemian kokeellista työskentelyä toteutetaan ja arvioidaan peruskoulun 7.–9. luokkien etäopetuksessa. Tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin, mitä kemian ... -
Keittiökemian soveltaminen kontekstilähtöisessä monialaisessa kemian opetuksessa
Laasala, Riku (2018)Pro gradu -tutkielma toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka tarkoitus oli kehittää kemian opetukseen uutta oppimateriaalia keittiökemian kontekstissa. Tutkielmassa myös kartoitettiin oppilaiden näkemyksiä keittiökemiasta ...