Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
Tekijät
Päivämäärä
2021Tässä tutkielmassa selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi opiskelevat
pitävät tärkeinä. Lisäksi selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja opettajiksi opiskelevat
nostavat esiin suunnitellessaan kemian aineenhallintaan liittyviä harjoitustehtäviä. Tutkielman
avulla kartoitettiin, näkyykö jonkinlaisia yli- tai alikorostumisia sen suhteen, mitä kestävän
kehityksen näkökulmia kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä ja nostavat esiin.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella kerätyn aineiston avulla sekä kemian opettajiksi
opiskeleville suunnattujen kurssien etätehtävien vastausten avulla. Kyselylomakkeen avulla
vastattiin tutkimuskysymykseen 1: ”Millaisia kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi
opiskelevat pitävät tärkeinä?”. Etätehtävien avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen 2:
”Millaisia kestävän kehityksen näkökantoja opettajaopiskelijat nostavat esiin suunnitellessaan
kemian aineenhallintaan liittyviä opetustilanteita?”.
Tutkimuksessa havaittiin, että sosiaalisen kestävyyden näkökulmat ja niiden esiintuominen
poikkeavat teknis-taloudellisten ja ekologisten kestävyyden näkökulmien esiintuomisesta, kun
tarkastellaan kyselylomakkeen avulla kerättyä aineistoa. Sosiaalisen kestävyyden näkökulmat olivat
aliedustettuina kyselylomakkeen vastauksissa. Havaittu poikkeavuus sosiaalisen kestävyyden
näkökantojen esiintuomisen suhteen antaa tietoa tarpeellisesta jatkotutkimuksesta. Jotta kestävän
kehityksen tavoitteet sisältyisivät kokonaisvaltaisesti opetukseen, olisi tärkeätä tutkia tarkemmin
opettajaopiskelijoiden yhteiskunnallisten rakenteiden tuntemusta.
Etätehtävien muodostaman aineiston perusteella havaittiin, että opettajaopiskelijat nostavat eniten
esiin hyvään pedagogiikkaan liittyviä kestävän kehityksen näkökulmia. Teknis-taloudellisten
näkökulmien esiintyvyys oli ylikorostunutta suhteessa ekologisten näkökulmien esiintyvyyteen.
Teknis-taloudellisia näkökulmia esiintyi jokaisessa aineiston vastauksessa, kun sosiaalisia ja
ekologisia näkökulmia esiintyi ainoastaan osassa vastauksista. Teknis-taloudellisten näkökulmien
voidaan todeta olevan ylikorostuneita kemian opettajiksi opiskelevien nostamista kestävän
kehityksen näkökulmista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
Aaltonen, Alisa (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla on kestävästä kehityksestä. Kestävää kehitystä lähestyttiin sen eri osa-alueiden näkökulmasta, joita ovat ekologinen, ... -
Kestävän kehityksen periaatteet kielenoppimisen arvioinnissa
Laine, Päivi; Maijala, Minna; Mäntylä, Katja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Sustainable development is included in curricula in many countries – from primary to tertiary education, as well as in teacher training. Its principles also encompass language teaching, e.g., through enhancing equality of ... -
Robotti luokkahuoneen ekosysteemissä : robotit kestävän kehityksen tavoitteiden edistäjinä?
Maijala, Minna; Mutta, Maarit (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Kielten opetus on nopeasti muuttuvassa maailmassa jatkuvasti uusien haasteiden edessä. Monet näistä haasteista liittyvät kulttuurien kohtaamiseen, monikielisyyteen ja oppimisympäristöjen muuttumiseen teknologisen kehityksen ... -
Kestävän kehityksen innovaatiopoliittinen arvojärjestys : retorinen analyysi kestävän kehityksen hierarkkisesta asemasta työ- ja elinkeinoministeriön innovaatiopolitiikassa
Koskela, Noora (2022)Tutkielman tarkoituksena on selvittää kestävän kehityksen roolia ja sen eri ulottuvuuksien välisiä arvotuksia työ- ja elinkeinoministeriön innovaatiopolitiikassa. Tutkielmassa tutkitaan, mikä on kestävän kehityksen rooli ... -
Antroposeenin ajan käsitys eläimestä ja kestävästä kehityksestä hevostalouden perustutkinnon tutkinnon perusteissa
Kukkoaho, Julia (2023)Hevostalouden perustutkinto on toisen asteen ammatillinen perustutkinto, jolle Opetushallitus on määrännyt valtakunnalliset tutkinnon perusteet. Tässä tutkimuksessa tutkin, millainen käsitys hevosesta eläimenä sisältyy ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.