University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kestävä kehitys peruskoulun toimintaympäristössä ja luokanopettajan työssä

Thumbnail
View/Open
733.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tuori, Niina |
Viitakangas, Eija
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten kestävä kehitys näkyy peruskoulun toimintakulttuurissa ja opettajien työssä. Tutkimuksessa selvitettiin koulun kestävän kehityksen toimintakulttuurin vaikutuksia opettajien työhön, miten selkeästi kestävä kehitys toimintakulttuurissa ilmenee, voivatko opettajat vaikuttaa koulun toimintakulttuurissa ilmeneviin kestävän kehityksen käytäntöihin ja onko heillä kiinnostusta toteuttaa kestävän kehityksen periaatteita omassa työssään. Tutkimuksen aineisto kerättiin kuuden eri koulun opettajia haastattelemalla. Opettajat olivat kaikki eri paikkakunnilta Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan alueelta. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin fenomenologis-hermeneuttista metodia opettajien kokemusten ymmärtämiseksi ja heidän kertomansa tulkitsemiseksi. Analyysissa erotettiin kolme merkityskokonaisuutta: opettajan oma toiminta, koulun toimintakulttuuri ja ekososiaalinen sivistys. Merkityskokonaisuuksien alle erottui 13 teemaa. Aineistosta nousi koulun toimintakulttuuria merkityksellisemmäksi kokonaisuudeksi opettajan oman toiminnan kautta tapahtuva kestävän kehityksen työ. Opettajien toiminnan ja valintojen ansiosta oppilaille tulee tietoa kestävän kehityksen periaatteista, jos opettaja on niistä kiinnostunut. Pääsääntöisesti voidaan sanoa, että tutkimuksessa mukana olleiden koulujen toimintakulttuuri ei edellyttänyt opettajilta erityisiä kestävän kehityksen toimia. Tutkimuksesta ilmeni opettajien laaja kiinnostus kestävää kehitystä kohtaan. Lähes tiedostamattomana kestävän kehityksen toimintana koulujen arjessa oli kui-tenkin havaittavissa kaikkia kestävän kehityksen ulottuvuuksia ja lisäksi myös ekososiaalisen sivistyksen elementtejä, vaikka käsitteenä ekososiaalinen sivistys oli monille haastatelluille opettajille vielä vieras. Teoriatiedon pohjalta oli odotettavissa koulun kestävän kehityksen toimintakulttuurin olevan hyvin näkyvää ja kattavaa, näin ei kuitenkaan tämän tutkimuksen aineiston pohjalta voitu sanoa. Tutkimustulosten mukaan opettajilla oli vapaus tehdä itsenäisiä valintoja omassa työskentelyssään. Haastateltujen opettajien kestävän kehityksen tietoisuuden ansiosta he olivat toteuttaneet kestävän kehityksen toimintaa monipuolisesti omissa luokissaan. Haastatteluiden aikana ilmeni myös, että opettajat eivät olleet tiedostaneet esimerkiksi kulttuurin, turvallisuuden tai vuorovaikutuksen kuuluvan kestävän kehityksen käsitteeseen. ...
Keywords
ekologinen sivistys peruskoulu ekologisuus kestävä kehitys toimintakulttuuri
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912035093

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24994]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kestävän kehityksen toteutuminen koulun arjessa : peruskoulun henkilöstön näkökulmia 

    Aapro-Anttonen, Johanna (2010)
  • Living standards and changing expectations : investigating domestic necessity and environmental sustainability in an affluent society 

    Aro, Riikka (University of Jyväskylä, 2017)
    This study explores how the problematic relations of rising living standards and environmental sustainability may be better understood by investigating domestic necessity and daily going-on. These key subjects are looked ...
  • Eettinen kuluttaminen kulutuskulttuurissa 

    Pecoraro, Maria (University of Jyväskylä, 2016)
    The aim of this dissertation is to contribute to our knowledge and understanding of the various meanings of ethical consumption constructed in consumer culture, especially from consumers’ viewpoint. This doctoral thesis ...
  • Miten muuttaa käytäntöjä ihmisen ja luonnon kannalta kestäviksi? : ekososiaalinen sivistys käytäntöarkkitehtuuriteorian valossa 

    Heikkinen, Hannu L. T.; Kiilakoski, Tomi; Kaukko, Mervi; Kemmis, Stephen (Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2023)
    Aikamme suurin haaste ei ole luotettavan tiedon puuttuminen vaan toimintatapojemme muuttaminen. Kasvatus ja koulutus ovat ratkaisevia, jotta käytäntöjämme voisi muuttaa sosiaalisesti ja ekologisesti kestävämmiksi maapallon ...
  • Suomalaisten kulutustottumukset ekologisen kestävyyden näkökulmasta 

    Ristola, Noora (2023)
    Tässä tutkielmassa tarkastelen suomalaisten kulutustottumuksia ekologisen kestävyyden näkökulmasta. Tavoitteenani on selvittää, ovatko suomalaisten kulutustottumukset kuinka ekologisia ja mitä he ovat valmiita tekemään, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre