Kestävä kehitys peruskoulun toimintaympäristössä ja luokanopettajan työssä
Päivämäärä
2019Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten kestävä kehitys näkyy peruskoulun toimintakulttuurissa ja opettajien työssä. Tutkimuksessa selvitettiin koulun kestävän kehityksen toimintakulttuurin vaikutuksia opettajien työhön, miten selkeästi kestävä kehitys toimintakulttuurissa ilmenee, voivatko opettajat vaikuttaa koulun toimintakulttuurissa ilmeneviin kestävän kehityksen käytäntöihin ja onko heillä kiinnostusta toteuttaa kestävän kehityksen periaatteita omassa työssään.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kuuden eri koulun opettajia haastattelemalla. Opettajat olivat kaikki eri paikkakunnilta Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan alueelta. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin fenomenologis-hermeneuttista metodia opettajien kokemusten ymmärtämiseksi ja heidän kertomansa tulkitsemiseksi. Analyysissa erotettiin kolme merkityskokonaisuutta: opettajan oma toiminta, koulun toimintakulttuuri ja ekososiaalinen sivistys. Merkityskokonaisuuksien alle erottui 13 teemaa.
Aineistosta nousi koulun toimintakulttuuria merkityksellisemmäksi kokonaisuudeksi opettajan oman toiminnan kautta tapahtuva kestävän kehityksen työ. Opettajien toiminnan ja valintojen ansiosta oppilaille tulee tietoa kestävän kehityksen periaatteista, jos opettaja on niistä kiinnostunut. Pääsääntöisesti voidaan sanoa, että tutkimuksessa mukana olleiden koulujen toimintakulttuuri ei edellyttänyt opettajilta erityisiä kestävän kehityksen toimia. Tutkimuksesta ilmeni opettajien laaja kiinnostus kestävää kehitystä kohtaan. Lähes tiedostamattomana kestävän kehityksen toimintana koulujen arjessa oli kui-tenkin havaittavissa kaikkia kestävän kehityksen ulottuvuuksia ja lisäksi myös ekososiaalisen sivistyksen elementtejä, vaikka käsitteenä ekososiaalinen sivistys oli monille haastatelluille opettajille vielä vieras.
Teoriatiedon pohjalta oli odotettavissa koulun kestävän kehityksen toimintakulttuurin olevan hyvin näkyvää ja kattavaa, näin ei kuitenkaan tämän tutkimuksen aineiston pohjalta voitu sanoa. Tutkimustulosten mukaan opettajilla oli vapaus tehdä itsenäisiä valintoja omassa työskentelyssään. Haastateltujen opettajien kestävän kehityksen tietoisuuden ansiosta he olivat toteuttaneet kestävän kehityksen toimintaa monipuolisesti omissa luokissaan. Haastatteluiden aikana ilmeni myös, että opettajat eivät olleet tiedostaneet esimerkiksi kulttuurin, turvallisuuden tai vuorovaikutuksen kuuluvan kestävän kehityksen käsitteeseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kestävän kehityksen toteutuminen koulun arjessa : peruskoulun henkilöstön näkökulmia
Aapro-Anttonen, Johanna (2010) -
Living standards and changing expectations : investigating domestic necessity and environmental sustainability in an affluent society
Aro, Riikka (University of Jyväskylä, 2017)This study explores how the problematic relations of rising living standards and environmental sustainability may be better understood by investigating domestic necessity and daily going-on. These key subjects are looked ... -
Kohti kestävää kulttuuria
Pyykkönen, Miikka; Kortekallio, Kaisa; Kumpulainen, Kaisu; Luonila, Mervi; Sokka, Sakarias (Jyväskylän yliopisto, JYU.Wisdom - School of Resource Wisdom, 2024) -
Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa
Askola, Aino (2023)Tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään kestävän kehityksen määrittelyyn, sen historiaan Suomessa, siihen, miten kestävä kehitys näkyy suomalaisessa peruskoulutuksessa ja miten kestävää kehitystä on opetettu kemian ... -
Eettinen kuluttaminen kulutuskulttuurissa
Pecoraro, Maria (University of Jyväskylä, 2016)The aim of this dissertation is to contribute to our knowledge and understanding of the various meanings of ethical consumption constructed in consumer culture, especially from consumers’ viewpoint. This doctoral thesis ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.