Inkluusio yläkoulun musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta
Tutkielmassani tarkastellaan inkluusiota musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Lähtökohtana oli tuottaa tietoa siitä, millä tavoin inkluusio näyttäytyy nykypäivänä yläkoulun musiikinopetuksessa aineenopettajan käsittämänä. Tarkastelin opettajien vastauksista arvoperustaa, jolle inkluusio pohjautuu, ja sitä miten inkluusio toimii ja toteutuu koulun luokassa, ja kolmanneksi sitä miten musiikkikasvatus vaikuttaa inkluusion toimimiseen. Inkluusio on ajankohtainen yhteiskunnallinen aihe, ja sen toimivuus musiikin oppimisympäristössä herätti minussa mielenkiinnon julkisen keskustelun myötä.
Tutkielmani on laadullinen fenomenografinen tutkimus, johon aineisto kerättiin avokysymyksin verkkokyselyllä. Kyselyyn osallistuneita aineenopettajia oli viisi eri puolelta Suomea. Fenomenografiassa tutkitaan ihmisen käsityksiä ja se soveltuu hyvin aineistolähtöiseen ilmiön tarkasteluun. Kyselyn tuloksista ilmeni, että inklusiivinen oppimisympäristö nähtiin tasavertaisena ja osallistavana, jossa kaikki oppilaat hyväksytään sellaisina kuin ovat, eikä oppilaita eritellä ominaisuuksien eikä tuen tarpeen mukaan. Tärkeimpänä opettajan työkaluna nähtiin taito eriyttää ja tehdä ryhmälle sopivat oppimateriaalit. Yhteismusisointi nähtiin tärkeänä työskentelymuotona, ja musiikkiteknologia hyödyllisenä tehtävien ohjaamisessa. Vastauksissa tuli ilmi, että ryhmäkokoa pienentämällä voitiin parantaa inkluusion toimivuutta, ja tämä näkyi myös oppimistuloksissa. Opettajien käsityksen mukaan musiikkikasvatuksella voidaan kehittää oppilaiden tunnetaitoja ja sosiaalisia vuorovaikutustaitoja. Osallistava musiikkitunti nähtiin ryhmädynamiikkaa ja yhteistyötaitoja kehittävänä oppiaineena, johon kaikki saavat osallistua.
Inkluusio on tasavertaista osallisuutta. Toimiva inkluusio tarvitsee oikeanlaisen arvopohjan ja riittävät tukitoimet. Ilman koulutukseen kohdistuvia taloudellisia resursseja inkluusio ei toteudu onnistuneesti. Musiikinopettaja nähdään mahdollistajana, joka mahdollistaa kaikille oppilaille positiiviset oppimiskokemukset, ja terveellisen sekä turvallisen musiikkisuhteen kehittymisen. Musiikkikasvatuksella voidaan nähdä olevan hieman inkluusiota edistäviä vaikutuksia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa
Vesalainen, Mika (2023)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus nuorten syrjäytymiseen ja sen ehkäisemiseen. Erityisesti keskityn musiikinopettajan näkökulmaan ja siihen, kuinka yläkoulun musiikinopetuksen kautta voisi ehkäistä nuorten ... -
Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana
Ranki, Anna (2022)Tutkielma käsittelee musiikkisensuuria yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana. Pyrin selvittämään minkälaisia arvoja nuoret tunnistavat musiikkituntien toteutuneen ohjelmiston sekä sensuroidun ohjelmiston ... -
Rakenteelliset eriarvoisuudet musiikinopetuksessa : kuinka tasa-arvoista suomalainen musiikkikasvatus todella on?
Huttu, Sami-Teemu (2024)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin yhteiskunnan rakenteita ja niiden vaikutusta, sekä kouluinstituution että musiikkikasvatuksen tasa-arvoon. Keskityn erityisesti yhteiskunnan rakenteellisuuden, sosioekonomisten taustojen ... -
Opettajan mahdollisuudet oppilaan toiminnanohjauksen tukemiseen musiikinopetuksessa
Ylönen, Elisa (2023)Tässä tutkielmassa selvitän, mitä tarkoitetaan toiminnanohjauksella ja miten sen kehitystä voi tukea. Erityisesti keskityn siihen, millaisia mahdollisuuksia opettajalla on vaikuttaa oppilaan toiminnanohjaukseen ... -
Perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori : rehtorit osana tehostetun tuen prosessia
Luttinen, Vilho (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin rehtorit ovat osallisena tehostetun tuen prosessissa. Rehtoreilta kysyttiin olivatko he osallistuneet pedagogisen arvion ja oppimissuunnitelman laatimiseen. Tässä ...