Rakenteelliset eriarvoisuudet musiikinopetuksessa : kuinka tasa-arvoista suomalainen musiikkikasvatus todella on?
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin yhteiskunnan rakenteita ja niiden vaikutusta, sekä kouluinstituution että musiikkikasvatuksen tasa-arvoon. Keskityn erityisesti yhteiskunnan rakenteellisuuden, sosioekonomisten taustojen sekä niistä kumpuavien lähtökohtien eriarvoisuuden yhteyteen musiikkikasvatuksen tasa-arvokysymyksessä. Lähestyn näitä ilmiöitä avaamalla suomalaisen yhteiskunnan tilan muutoksineen, jotka korreloituvat kouluinstitutionaaliseen tasa- tai eriarvoisuuteen.
Kandidaatintutkielmani on narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jossa tutkin lähtökohtien eriarvoisuuksien yhteyttä musiikkikasvatuksen todelliseen tasa-arvoisuuteen eri yhteiskuntateorioiden ja -tieteilijöiden kirjallisuuden kautta. Yhdistän kirjallisuuskatsauksessani kouluinstituution osaksi yhteiskuntaa ja täten alttiiksi yhteiskunnan vaikutuksille, kuten myös yhteiskunnan rakenteellisen sekä sosiaalisen olemuksen kouluissa ilmeneväksi ilmiöksi.
Tutkimukseni vahvistaa rakenteellisten eriarvoisuuksien yhteyden kouluinstituutioiden, sekä väistämättä musiikkikasvatuksen eriarvoistumiseen. Tutkimustulokset ilmiantavat musiikkiin ja musiikkiharrastuneisuuteen liittyviä etuoikeuksia, jotka välittyvät sukupolvien yli, musiikin kulttuurista hegemoniaa ylläpitäen, opetusalaan, opettajuuteen ja musiikintunneille. Kirjallisuuskatsaukseni esittää rakenteellisista eriarvoisuuksista kumpuavan epätasa-arvoisen musiikkikasvatuksen ehkäisemiseksi tietoisuutta sosiaaliseen todellisuuteen ja sosiaalisiin yhteyksiin, kuten myös samaistuttavampaa, formaalimpaa lähestymistapaa musiikinopetukselle. Tasa-arvoisemmat mahdollisuudet oppimiseen ja toimimiseen ehkäisee rakenteellisen eriarvoisuuden toteutumista musiikkikasvatuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Eriarvoistuva maailma – tasa-arvoistava koulu?
Rinne, Risto; Haltia, Nina; Lempinen, Sonia; Kaunisto, Tuuli (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018)Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa ihmisen kouluttautumismahdollisuudet eivät riipu hänen sukupuolestaan tai sosiaalisesta, etnisestä tai alueellisesta taustastaan. Suomea on pitkään pidetty tasa-arvon mallimaana, jossa myös ... -
Naisten kokema epätasa-arvo korkeakouluissa ja musiikkialalla
Taivalsalmi, Maria (2024)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tarkoitus tutkia korkeakoulujen sukupuolijakaumaa opiskelijoissa sekä henkilöstöä, ja nostaa esille naisten osuuksia siirryttäessä opiskelijamaailmasta korkeakoulujen työtehtäviin. ... -
Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa
Pitkänen, Anniina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolitietoinen kasvatus näkyy ja miten sukupuolten tasa-arvo toteutuu peruskoulun viidennen luokan musiikintunneilla. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska musiikissa ... -
Ukulelesta kitaraan ja takaisin : ukulele ja kitara koulun musiikinopetuksessa
Kortelainen, Eevi (2019)Ukulelesta on tullut viime aikoina trendisoitin ja se innostaa monia soittoon ja soittimia voi jopa lainata kirjastosta. Kitara puolestaan on yksi populaarimusiikin käytetyimmistä soittimista ja houkuttelee monia aloittamaan ... -
Beatlesin musiikin hyödyntäminen musiikinopetuksessa
Hoffman, Veikko (2022)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen The Beatles –yhtyeen musiikin hyödyntämismahdollisuuksia koulumaailmassa. Tarkastelen yhtyeen historiaa ja historiallista vaikutusta rinnastettuna peruskoulun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.