Kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kokemuksia
uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Emotionaalinen
hyvinvointi pitää sisällään ihmisen tuntemat tunteet (Hännikäinen 2017; Laevers
2008) ja sitä voidaan kuvata onnellisuudeksi ja itseluottamukseksi tai näiden vas-
takohdiksi (Bazalgette ym., 2016). Tutkimuksessa kerättiin tietoa siitä, millaisia
uutisia kuudesluokkalaiset kohtaavat, millaisia tunteita kyseiset uutiset herättä-
vät ja kuinka tunteet vaikuttavat heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin eräässä suomalaisessa koulussa. Aineiston-
keruu koostui oppilaiden täyttämästä, viiden päivän mittaisesta, uutispäiväkir-
jasta sekä pari- ja ryhmähaastatteluista. Tutkimukseen osallistui 12 kuudesluok-
kalaista. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan lapset kohtasivat uutisia eniten älypuhelimien ja televi-
sion välityksellä. Lasten kohtaamat uutisaiheet voitiin jakaa kahteen kategoriaan:
mielenkiinnon kohteisiin sekä ajankohtaisiin uutisiin Osa uutisaiheista, joista
yleisin oli Ukrainan sota, saattoi kuulua molempiin kategorioihin tai vaihtoeh-
toisesti muovautua ajankohtaisesta uutisesta myös mielenkiinnon kohteeksi.
Uutiset herättivät erilaisia tunteita uutisaiheesta riippuen. Eniten tunteita
herättivät sotaan liittyvät ajankohtaiset uutiset. Lapset raportoivat, että uutisten
herättämillä tunteilla ei ollut vaikutusta heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa.
Aineistosta ilmeni kuitenkin, että uutiset saattoivat tulla myöhemmin mieleen ja
niistä keskusteltiin vanhempien ja ystävien kanssa.
Tutkimus tuotti uutta tietoa uutisten merkityksestä lasten emotionaaliseen
hyvinvointiin, mutta jatkotutkimukselle on tarvetta. Tämän tutkimuksen ai-
neisto kerättiin aikaan, jolloin Ukrainan sodasta uutisoitiin paljon, joten tutki-
muksen toteuttaminen erilaisena aikana, voisi tuoda täysin erilaisia tuloksia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Emotionaalisen käytettävyyden vaikutus mielen hyvinvoinnin edistämiseen suunnatuissa web-palveluissa
Tuovinen, Erno (2017)Nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet viime vuosina hälyttävästi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo tutkimusten osoittavan, että noin 20–25% nuorista kärsii jostain mielenterveyden häiriöstä. Nämä ovat ... -
Varhaisaikuisten kokemuksia elämänmuutoksista ja mielen hyvinvoinnin tukemisesta
Juurikoski, Emma; Lukka, Loviisa (2024)Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdytään varhaisaikuisuuden kehitysvaiheeseen ja mielen hyvinvoinnin tukemisen keinoihin. Tutkielmassa tarkastellaan varhaisaikuisuutta kehitysvaiheena, ja teoriatiedon sekä tutkimukseen ... -
Mitä on kokonaisvaltainen mielen hyvinvointi?
Kokko, Katja (Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta, 2023)Tässä julkaisussa esitän kokonaisvaltaisen mielen hyvinvoinnin määritelmän, jota olemme empiirisesti testanneet Lapsesta aikuiseksi -pitkittäistutkimuksen aikuisikäisillä osanottajilla (Kokko ym. 2013). Kokonaisvaltaisen ... -
Teknologian käytön yhteys mielen hyvinvointiin myöhäisaikuisuuden kynnyksellä
Weckman, Nina (2024)Modernin teknologian käyttö, kuten esimerkiksi internetin ja sosiaalisen median käyttö, on yleistynyt Suomessa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Samanaikaisesti mielenterveydellistä syistä työkyvyttömyyseläkkeelle ... -
Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä
Hytinkoski, Satu (2017)Tutkimukseni aihe on opinto-ohjaajien kokemukset erään keskisuuren suomalaisen kaupungin lukioiden yhdistämisestä. Haluan selvittää, miten opinto-ohjaajat ovat kokeneet yhdistämisen ja sen vaikutukset työhönsä. Toivon työni ...