Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMertala, Pekka
dc.contributor.authorToropainen, Aleksi
dc.date.accessioned2023-06-08T09:39:14Z
dc.date.available2023-06-08T09:39:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87566
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Emotionaalinen hyvinvointi pitää sisällään ihmisen tuntemat tunteet (Hännikäinen 2017; Laevers 2008) ja sitä voidaan kuvata onnellisuudeksi ja itseluottamukseksi tai näiden vas- takohdiksi (Bazalgette ym., 2016). Tutkimuksessa kerättiin tietoa siitä, millaisia uutisia kuudesluokkalaiset kohtaavat, millaisia tunteita kyseiset uutiset herättä- vät ja kuinka tunteet vaikuttavat heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Tutkimuksen aineisto kerättiin eräässä suomalaisessa koulussa. Aineiston- keruu koostui oppilaiden täyttämästä, viiden päivän mittaisesta, uutispäiväkir- jasta sekä pari- ja ryhmähaastatteluista. Tutkimukseen osallistui 12 kuudesluok- kalaista. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan lapset kohtasivat uutisia eniten älypuhelimien ja televi- sion välityksellä. Lasten kohtaamat uutisaiheet voitiin jakaa kahteen kategoriaan: mielenkiinnon kohteisiin sekä ajankohtaisiin uutisiin Osa uutisaiheista, joista yleisin oli Ukrainan sota, saattoi kuulua molempiin kategorioihin tai vaihtoeh- toisesti muovautua ajankohtaisesta uutisesta myös mielenkiinnon kohteeksi. Uutiset herättivät erilaisia tunteita uutisaiheesta riippuen. Eniten tunteita herättivät sotaan liittyvät ajankohtaiset uutiset. Lapset raportoivat, että uutisten herättämillä tunteilla ei ollut vaikutusta heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Aineistosta ilmeni kuitenkin, että uutiset saattoivat tulla myöhemmin mieleen ja niistä keskusteltiin vanhempien ja ystävien kanssa. Tutkimus tuotti uutta tietoa uutisten merkityksestä lasten emotionaaliseen hyvinvointiin, mutta jatkotutkimukselle on tarvetta. Tämän tutkimuksen ai- neisto kerättiin aikaan, jolloin Ukrainan sodasta uutisoitiin paljon, joten tutki- muksen toteuttaminen erilaisena aikana, voisi tuoda täysin erilaisia tuloksia.fi
dc.format.extent84
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermielen hyvinvointi
dc.subject.otheremotionaalinen hyvinvointi
dc.subject.othertunteet
dc.subject.otheruutiset
dc.titleKuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306083635
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysouutiset
dc.subject.ysohenkinen hyvinvointi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright