Kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kokemuksia
uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Emotionaalinen
hyvinvointi pitää sisällään ihmisen tuntemat tunteet (Hännikäinen 2017; Laevers
2008) ja sitä voidaan kuvata onnellisuudeksi ja itseluottamukseksi tai näiden vas-
takohdiksi (Bazalgette ym., 2016). Tutkimuksessa kerättiin tietoa siitä, millaisia
uutisia kuudesluokkalaiset kohtaavat, millaisia tunteita kyseiset uutiset herättä-
vät ja kuinka tunteet vaikuttavat heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin eräässä suomalaisessa koulussa. Aineiston-
keruu koostui oppilaiden täyttämästä, viiden päivän mittaisesta, uutispäiväkir-
jasta sekä pari- ja ryhmähaastatteluista. Tutkimukseen osallistui 12 kuudesluok-
kalaista. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan lapset kohtasivat uutisia eniten älypuhelimien ja televi-
sion välityksellä. Lasten kohtaamat uutisaiheet voitiin jakaa kahteen kategoriaan:
mielenkiinnon kohteisiin sekä ajankohtaisiin uutisiin Osa uutisaiheista, joista
yleisin oli Ukrainan sota, saattoi kuulua molempiin kategorioihin tai vaihtoeh-
toisesti muovautua ajankohtaisesta uutisesta myös mielenkiinnon kohteeksi.
Uutiset herättivät erilaisia tunteita uutisaiheesta riippuen. Eniten tunteita
herättivät sotaan liittyvät ajankohtaiset uutiset. Lapset raportoivat, että uutisten
herättämillä tunteilla ei ollut vaikutusta heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa.
Aineistosta ilmeni kuitenkin, että uutiset saattoivat tulla myöhemmin mieleen ja
niistä keskusteltiin vanhempien ja ystävien kanssa.
Tutkimus tuotti uutta tietoa uutisten merkityksestä lasten emotionaaliseen
hyvinvointiin, mutta jatkotutkimukselle on tarvetta. Tämän tutkimuksen ai-
neisto kerättiin aikaan, jolloin Ukrainan sodasta uutisoitiin paljon, joten tutki-
muksen toteuttaminen erilaisena aikana, voisi tuoda täysin erilaisia tuloksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Emotionaalisen käytettävyyden vaikutus mielen hyvinvoinnin edistämiseen suunnatuissa web-palveluissa
Tuovinen, Erno (2017)Nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet viime vuosina hälyttävästi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo tutkimusten osoittavan, että noin 20–25% nuorista kärsii jostain mielenterveyden häiriöstä. Nämä ovat ... -
Mitä on kokonaisvaltainen mielen hyvinvointi?
Kokko, Katja (Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta, 2023)Tässä julkaisussa esitän kokonaisvaltaisen mielen hyvinvoinnin määritelmän, jota olemme empiirisesti testanneet Lapsesta aikuiseksi -pitkittäistutkimuksen aikuisikäisillä osanottajilla (Kokko ym. 2013). Kokonaisvaltaisen ... -
Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä
Hytinkoski, Satu (2017)Tutkimukseni aihe on opinto-ohjaajien kokemukset erään keskisuuren suomalaisen kaupungin lukioiden yhdistämisestä. Haluan selvittää, miten opinto-ohjaajat ovat kokeneet yhdistämisen ja sen vaikutukset työhönsä. Toivon työni ... -
Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla
Paljakka, Janne (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikuntatunneilla tapahtuvan koulukiusaamisen tapoja, syitä sekä liikunnanopettajan mahdollisuuksia ehkäistä kiusaamista ja puuttua siihen tehokkaasti. Tekemäni tutkimuksen ... -
Kuudesluokkalaisten ja heidän opettajiensa kokemuksia esiintymisestä
Saha, Maija (2017)Esiintyminen ja esilläolo kuuluvat keskeisenä osana jokaisen peruskoulua käyvän oppilaan elämään ainakin koulupäivien osalta. Oppilaat ovat päivittäin vuorovaikutuksessa sekä toisten oppilaiden, opettajien että ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.