Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKemppainen, Tiina
dc.contributor.authorNatukka, Aleksi
dc.date.accessioned2023-06-07T09:48:52Z
dc.date.available2023-06-07T09:48:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87511
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vaikuttajamarkkinoinnin menestystekijöitä nuorten mieskuluttajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, mitä nuoriin miehiin kohdistetussa vaikuttajamarkkinoinnissa tulisi ottaa huomioon, jotta se koetaan vetoavaksi ja edesauttaa yritysten vaikuttajamarkkinoinnille asettamia tavoitteita. Vaikka nuoret miehet ovat suurimpia sosiaalisen median käyttäjäryhmiä, on vaikuttajamarkkinoinnin tutkimus keskittynyt naisiin. Kokemus markkinoinnista voi erota eri sukupuolten välillä, joten aiempi tutkimus ei välttämättä päde nuorten miesten kontekstissa. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Tutkimuksen aineisto kerättiin helmi-maaliskuussa 2023 ja haastatteluihin osallistui seitsemän nuorta mieshenkilöä. Haastatteluun osallistuneet olivat 25–27-vuotiaita mieskuluttajia, jotka käyttävät sosiaalista mediaa ja seuraavat sosiaalisen median vaikuttajia. Tutkimukseen osallistui henkilöitä monista erilaisista taustoista. Aineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisesti. Tutkimuksessa tunnistettiin nuorten miesten näkökulmasta 21 vaikuttajamarkkinoinnin menestystekijää, jotka voidaan jakaa viiteen pääluokkaan: 1) vaikuttajan ominaisuuksiin liittyvät, 2) vaikuttajan sisältöihin liittyvät, 3) markkinointiyhteistyöhön liittyvät, 4) markkinoinnin toteutukseen liittyvät ja 5) seuraajaan liittyvät tekijät. Nuoret miehet ovat kriittisiä vaikuttajamarkkinointia kohtaan, ja heidän vakuuttamisekseen tarvitaan ammattitaitoisia vaikuttajia, huomiota herättävää markkinointia ja kattavia perusteluja. Mielenkiintoisia yksittäisiä menestystekijöitä olivat vaikuttajan aktiivisuus ja inspiroivuus, markkinoinnin eettisyys, sekä brändin ja vaikuttajan yhteistyön pituus. Tulevaisuudessa näihin tekijöihin keskittyneet kvantitatiiviset tutkimukset voisivat tarjota uutta tietoa, jota markkinoijat voivat hyödyntää vaikuttajamarkkinointikampanjoissaan.fi
dc.format.extent66
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersosiaalisen median vaikuttaja
dc.subject.otherbrändimielikuva
dc.subject.otherostoaikomus
dc.subject.otherpuolistrukturoitu haastattelu
dc.subject.othertemaattinen analyysi
dc.titleVaikuttajamarkkinoinnin menestystekijät nuorten mieskuluttajien näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306073581
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysosomevaikuttajat
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysovaikuttajamarkkinointi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright