Demokratia elämäntavaksi opettajankoulutuksen ja koulujen yhteistyöllä
Rautiainen, M. (2023). Demokratia elämäntavaksi opettajankoulutuksen ja koulujen yhteistyöllä. In K. Kaihari, M.-L. Engelholm, T. Aikoma, & A. Korhonen (Eds.), Hyviä toimintatapoja osallistumisen toteuttamiseen peruskouluissa : peruskoulujen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen pilottihanke lukuvuonna 2022-2023 (pp. 50-54). Opetushallitus. Raportit ja selvitykset, 2023:4a. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/hyvia-toimintatapoja-osallistumisen-toteuttamiseen-peruskouluissa-0
Published in
Raportit ja selvityksetAuthors
Date
2023Copyright
© Opetushallitus
Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos otti vuonna 2014 käyttöönsä ilmiölähtöisen opetussuunnitelman. Käyttöönottamisen yksi keskeisistä tavoitteista oli entisestään vahventaa opettajankoulutuksen ja koulujen välistä yhteistyötä. Yhteistyöllä on ollut vuosien aikana monia muotoja, mutta sen keskeinen idea on mahdollistaa opettajankoulutuksen opiskelijoille osallistuminen koulun kehittämiseen yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa. Erityisesti yhteistyötä on kohdistettu koulun laaja-alaisen osaamisen ja keskeisten yhteiskunnallisten tavoitteiden, kuten demokratiakasvatuksen, kehittämiseen.
Publisher
OpetushallitusParent publication ISBN
978-952-13-6889-9Is part of publication
Hyviä toimintatapoja osallistumisen toteuttamiseen peruskouluissa : peruskoulujen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen pilottihanke lukuvuonna 2022-2023ISSN Search the Publication Forum
1798-8918
Original source
https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/hyvia-toimintatapoja-osallistumisen-toteuttamiseen-peruskouluissa-0Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183371537
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Finnish National Agency for EducationFunding program(s)
OPH, OthersLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus Suomessa : tilannekuva ja suositukset 2023
Gretschel, Anu; Rautiainen, Matti; Vanhanen-Nuutinen, Liisa; Tarvainen, Kai (Valtioneuvoston kanslia, 2023)Tässä raportissa on selvitetty demokratia- ja ihmisoikeuskasvatukselle asetettujen tavoitteiden toteutumista. Kyseiset tavoitteet sisältävät tiedollisia, taidollisia ja asenteellisia elementtejä sekä toiminnan prosessien ... -
‘Human rights and democracy are not self-evident’ : Finnish student teachers’ perceptions on democracy and human rights education
Kasa, Tuija; Rautiainen, Matti; Malama, Mia; Kallioniemi, Arto (University of South-Eastern Norway, 2021)This article discusses democracy and human rights education (DHRE) in Finnish teacher education, drawing on existing literature, curricula and a survey of student teachers’ perceptions. Earlier studies suggested that DHRE ... -
Koulujen ja taidetoimijoiden yhteistyö kulttuurikasvatussuunnitelmassa : kehittämiskohteena Porvoon suomenkieliset peruskoulut
Hasselblatt, Helena (2023)Kulttuurikasvatussuunnitelma tukee peruskoulujen opetussuunnitelmaa ja tarjoaa oppilaille mahdollisuuden tutustua monipuolisesti kulttuuriin ja taiteeseen omassa kunnassa. Vierailut erilaisissa kunnan kulttuuri- ja ... -
Kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen
Littunen, Erika; Lokkila, Kirsi-Mari (2021)Oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen yhteisöllisellä hyvinvointityöllä on kaikkien koulun henkilökunnan jäsenten vastuulla. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kunnioittava ... -
Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa
Rissanen, Laura (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia perusopetuksen koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamallien sisältöjä suhteessa poissaolosyihin sekä lapsen hyvinvointiin ja osallisuuteen. Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka ...