Koulujen ja taidetoimijoiden yhteistyö kulttuurikasvatussuunnitelmassa : kehittämiskohteena Porvoon suomenkieliset peruskoulut
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kulttuurikasvatussuunnitelma tukee peruskoulujen opetussuunnitelmaa ja tarjoaa oppilaille mahdollisuuden tutustua monipuolisesti kulttuuriin ja taiteeseen omassa kunnassa. Vierailut erilaisissa kunnan kulttuuri- ja taidelaitoksissa tai taidetoimijoiden vierailut koululla ovat osa taiteiden ja kulttuurin tasa-arvoista saavutettavuutta ja taiteissa ja kulttuurissa oppimista edistävä toimintamuoto. Millaisesta työntekemisestä on kyse, kun ammattilaiset toteuttavat kulttuurikasvatussuunnitelmassa peruskoululaisille taiteen ja kulttuurinpalveluja? Minkälaista yhteistyö on Porvoon kulttuurikasvatussuunnitelmassa? Mitkä ovat yhteistyön pullonkaulat ja haasteet?
Tässä tutkielmassani kuvaan koulujen ja kunnallisten taidetoimijoiden välistä yhteistyötä kulttuurikasvatussuunnitelmassa. Tarkoituksena on kehittää Porvoon suomenkielisissä peruskouluissa tehtävää kulttuurikasvatusta. Keskityn työssäni erityisesti kulttuurikasvatussuunnitelman haasteisiin ja teen kehittämistoimenpide-ehdotuksia. Työni taustalla on oletus moniammatillisesta yhteistyöstä, joka mahdollistaa kulttuurikasvatussuunnitelmaan liittyvän taidevierailun toiminnan kehittämisen taideoppimisen näkökulmasta kouluissa, joka ei onnistu ilman toimialat ylittävää yhteistyötä.
Tutkielmassani on laadullinen kehittämistutkimuksellinen ote. Työn empiirinen aineisto muodostuu tutkimuskyselystä, yhdeksästä tutkimushaastattelusta ja kulttuurikasvatussuunnitelman ammattilaisten välisen yhteistyökokouksen havainnoinnista. Aineiston analyysi etenee sisällönanalyysin mukaisesti. Yhteistyötä ja sen haasteita tarkastellaan kolmella eri tasolla: 1. organisatorisella ja ammatillisella, 2. käytännön ja 3. käsitteellisellä tasolla.
Kulttuurikasvatussuunnitelmassa toimivien ammattilaisten kokemusten mukaan yhteistyö
tapahtui pistemäisesti yhden toimialan sisällä. Yhteistyön puuttuminen koulujen kanssa oli tutkielman merkittävin tulos. Tämän vuoksi tulokset esitetään yhteistyössä ilmenevien haasteiden ja pullonkaulojen muodossa. Ammattilaisten kokemusten mukaan yhteistyön pullonkaulat ja haasteet liittyivät organisatorisella ja ammatillisella tasolla: 1. suunnitteluun, 2. rakenteisiin, 3. poliittiseen päätöksentekoon, 4. seurantaan ja laaduntarkkailuun ja 5. resursseihin. Käytännön tasolla haasteet ja pullonkaulat liittyivät: 1. viestintään, 2. resursseihin, 3. suunnitteluun ja 4. sisältöihin. Käsitteellisellä tasolla kulttuurikasvatusta ei ymmärretty. Lisäksi lastenkulttuurin arvostukseen tai sen puuttumiseen liittyvät kysymykset nousivat esille.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ylimääräinen asiakirja vai käytännön työkalu? : kulttuurikasvatussuunnitelmille annettuja merkityksiä kuntien kulttuuritoiminnassa
Laitinen, Eeva (2022)Tämä tutkielma käsittelee kulttuurikasvatussuunnitelmien merkitystä sekä niiden kehittämistarpeita kuntien työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kulttuurikasvatuksen taustalta löytyviä arvoja, ... -
Peruskoulun oppilaiden psykososiaalisen tuen kokonaisuus ja sen haasteet
Vihersaari, Taru (2021)Oppivelvollisuusikä on Suomessa korotettu 18 ikävuoteen ja laki on tullut voimaan vuonna 2021, joten on ajankohtaista tarkastella peruskoulun toimintaa ja sen sisältämän psykososiaalista tukea. Myös aikaisemmat työtehtäväni ... -
Sosiaalityön rakentuminen Ohjaamoissa
Korpilauri, Titta (2021)Tämän maisterintutkielman tehtävänä on selvittää sosiaalityön rakentumista Ohjaamoissa, jotka ovat nuorten monialaisia matalan kynnyksen palvelupisteitä. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälainen käsitys Ohjaamoissa ... -
Moniammatillisuus työllistymistä edistävässä monialaisessa yhteispalvelussa : mahdollisuudet ja haasteet
Lehtonen, Eini (2021)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista on moniammatillisuus Suomen työllistymistä edistävässä monialaisessa yhteispalvelussa (TYP). Teoriaosuudessa käsitellään työllistymistä edistävää monialaista yhteispalvelua, ... -
Opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminta : monialaisten tiimien toiminta erityiskoulussa
Kastikainen, Eveliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoimintaa monialaisissa tiimeissä erityiskoulussa. Opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoimintaa on tutkittu Suomessa melko vähän, vaikka se edistää lapsen ...