University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen

Thumbnail
View/Open
545.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Littunen, Erika |
Lokkila, Kirsi-Mari
Date
2021
Discipline
PsykologiaPsychology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen yhteisöllisellä hyvinvointityöllä on kaikkien koulun henkilökunnan jäsenten vastuulla. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kunnioittava vuorovaikutus ja koulun henkilökunnan hyvinvointityöhön sitoutuminen koetaan kouluissa ja onko kokemuksissa eroja koulujen ja henkilöstöryhmien välillä. Lisäksi tutkittiin, onko kunnioittavan vuorovaikutuksen kokemus yhteydessä arvioihin henkilökunnan hyvinvointityöhön sitoutumisesta. Tutkimus on osa Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tutkia ja edistää koulujen hyvinvointityötä ja työyhteisöjen hyvinvointia Keski-Suomessa. Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2020 sähköisellä kyselyllä, johon vastasi 437 henkilökunnan jäsentä 13 kunnasta ja 48 koulusta. Analyysimenetelmänä henkilöstöryhmien välisten erojen tutkimisessa käytettiin yksisuuntaista varianssianalyysiä. Koulujen välisiä eroja selvitettiin koulutason kuvailevien tunnuslukujen ja sisäkorrelaation avulla. Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja hyvinvointityöhön sitoutumisen välistä yhteyttä tutkittiin hierarkkisella regressioanalyysillä. Tutkimustulokset osoittivat, että koulujen henkilökunta koki työyhteisönsä vuorovaikutustavan keskimäärin melko kunnioittavaksi, kun taas työyhteisön sitoutuminen hyvinvointityöhön arvioitiin hieman tätä heikommaksi. Koulunkäynnin ohjaajat kokivat työyhteisönsä vuorovaikutustavan tilastollisesti merkitsevästi vähemmän kunnioittavaksi kuin opettajat ja rehtorit. Koulujen väliset erot selittivät kunnioittavan vuorovaikutuksen arvioiden vaihtelusta 17,3 % ja sitoutumisen vaihtelusta 33,4 %. Regressioanalyysin tulokset osoittivat, että mitä kunnioittavammaksi työyhteisön vuorovaikutus koettiin, sitä sitoutuneemmaksi hyvinvointityöhön henkilökunta arvioitiin. Koulujen sisällä vuorovaikutuksen kunnioittavammaksi arvioineet arvioivat myös sitoutumisen hyvinvointityöhön voimakkaammaksi. Lisäksi koko koulun keskimääräinen arvio kun-nioittavasta vuorovaikutuksesta oli yhteydessä sitoutumisen arvioihin siten, että niissä kouluissa, joissa keskimäärin arvioitiin vuorovaikutus kunnioittavammaksi, myös yksilöt arvioivat sitoutumisen voimakkaammaksi. Tutkimus toi tärkeää uutta tietoa hyvinvointityöhön sitoutumisen kokemuksista ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä Keski-Suomen kouluissa sekä erityisesti työyhteisön vuorovaikutuksen ja ilmapiirin yhteydestä sitoutumiseen. Jatkossa koulujen työilmapiiriä ja vuorovaikutustapoja on syytä tarkastella eri henkilöstöryhmät huomioiden. Tuloksiamme voi hyödyntää koulujen työyhteisöjen hyvinvointityöhön sitoutumisen edistämisessä sekä koulujen työilmapiirin ja vuorovaikutustapojen kehittämisessä. ...
Keywords
yhteisöllinen oppilashuoltotyö kunnioittava vuorovaikutus työyhteisöt vuorovaikutus sitoutuminen koulut työilmapiiri yhteistyö työhyvinvointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109224941

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27659]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön 

    Sertti, Henri (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tyytyväisiä koulun eri henkilöstöryhmät ovat hyvinvointityöhön sekä miten he kokevat psykologisten perustarpeiden eli autonomian, kompetenssin ja yhteenkuuluvuuden ...
  • Karhukuntien perusasteen koulujen opettajien työhyvinvointi 

    Tulasalo, Miia (2005)
  • Taiteesta työhyvinvointia? : improvisaatio- ja vuorovaikutuskoulutukset työyhteisöissä 

    Tauriainen, Valpuri (2011)
    Tutkielmani käsittelee työyhteisöille suunnattuja improvisaatio- ja vuorovaikutuskoulutuksia, niiden luonnetta ja merkitystä. Improvisaatioteatterin harrastaminen on hauskaa ja sen katsominen viihdyttävää, joten minua ...
  • Emotional Agency at Work : The Development and Validation of a Measure 

    Hökkä, Päivi Kristiina; Räikkönen, Eija; Ikävalko, Heini; Paloniemi, Susanna; Vähäsantanen, Katja (Frontiers Media SA, 2022)
    Despite intensive research on agency in education and work environments, the topic remains underexplored through the lens of emotions. This study conducted the development and validation of a quantitative measure to explore ...
  • Esihenkilö-työntekijäsuhde muutoksessa : työntekijöiden kokemuksia esihenkilömuutoksesta ja organisaatioon sitoutumisesta 

    Halkola, Julia (2023)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää asiantuntijatyötä tekevien työntekijöiden kokemuksia esihenkilö-työntekijäsuhteesta ja sen muutoksista sekä heidän sitoutumisestaan organisaatioon esihenkilömuutoksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre