Hyvinvointi-, hius- ja kauneusalan ammatteihin opiskelevat kriittisinä nettilukijoina
Lavi, R., Räikkönen, E., & Kiili, C. (2023). Hyvinvointi-, hius- ja kauneusalan ammatteihin opiskelevat kriittisinä nettilukijoina. Informaatiotutkimus, 42(1-2), 4-30. https://doi.org/10.23978/inf.127183
Julkaistu sarjassa
InformaatiotutkimusPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 Kirjoittajat
This study examined vocational school students’ (N = 82) critical online reading skills. Additionally, we examined how students’ prior knowledge, reading order of the texts, and credibility justification ability were associated with students’ credibility evaluation performance. Students (studying in the field of well-being, hair, or beauty) read and evaluated two more credible and two less credible online texts about the effects of sugar consumption in a web-based environment. Almost a fifth of students could not confirm the credibility of more credible texts and question the credibility of less credible texts. Further, nearly half of the students ranked the less credible text among the two most credible texts. Regression analysis revealed that the better students’ justification skills were, the better they were able to confirm the credibility of the more credible texts, question the credibility of less credible texts, and rank the texts according to their credibility.
Julkaisija
Informaatiotutkimuksen yhdistysISSN Hae Julkaisufoorumista
1797-9137Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183366800
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Tutkimusta on rahoittanut Suomen Akatemia (No. 324524)Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Äidinkielen opettajien näkemyksiä yläkoululaisten digitaalisesta lukutaidosta
Heikkilä, Mari (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin uudet lukutaidot näkyvät äidinkielen opettajien mukaan yläkoululaisten keskuudessa ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia digitaaliseen lukutaitoon opettajien ... -
Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta
Löfman, Mirva (2016)Tutkimuksessani tarkastelen, millainen kuva syntyy kahdeksasluokkalaisista kriittisinä sosiaalisen median tekstien lukijoina ja millä tavalla kriittisen lukutaidon kehittymistä voidaan kouluopetuksessa tukea. Olen toteuttanut ... -
Liimalitku.blogspot.com : kokemuksia liikuntablogikirjoittamisen vaikutuksesta liikunta-aktiivisuuteen ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen ammatillisen perusopetuksen opiskelijoilla
Ryynänen, Päivi (2017)Päivi Ryynänen (2017). liimalitku.blogspot.com – Kokemuksia liikuntablogikirjoittamisen vai-kutuksesta liikunta-aktiivisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen ammatillisen perusopetuksen opiskelijoilla, Liikuntatieteellinen ... -
Tapaustutkimus kahdeksasluokkalaisten tiedonhakustrategioista internetlukemisessa
Korhonen, Juuso (2017)Tutkielmassa selvitän, millaisia internetlukijoita ja -tiedonhakijoita yläkoululaiset ovat. Tarkastelen työssä tarkemmin neljän kahdeksasluokkalaisen internetissä tapahtuvaa tiedonhakuprosessia ja sen eri vaiheita. Usein ... -
Students' abilities to evaluate the credibility of online texts : The role of internet‐specific epistemic justifications
Hämäläinen, Elina K.; Kiili, Carita; Räikkönen, Eija; Marttunen, Miika (Wiley, 2021)Previous evaluation studies have rarely used authentic online texts and investigated upper secondary school students' use of evaluation criteria and deep reasoning. The associations between internet-specific epistemic ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.