University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Äidinkielen opettajien näkemyksiä yläkoululaisten digitaalisesta lukutaidosta

Icon
515.1Kb

Authors
Heikkilä, Mari
Date
2020
Discipline
KasvatustiedeEducation
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin uudet lukutaidot näkyvät äidinkielen opettajien mukaan yläkoululaisten keskuudessa ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia digitaaliseen lukutaitoon opettajien mielestä liittyy. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty haastattelemalla 13 yläkoulun äidinkielen opettajaa, joista kaikilla oli äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan pätevyys. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen. Perinteistä lukutaitoa pidettiin edelleen hyvin tärkeänä perustaitona, jota ilman ei myöskään digitaalista lukutaitoa voida kehittää. Tuloksista käy ilmi huoli perinteisen lukutaidon heikkenemisestä. Oppilaiden ja opettajien tietotekniset taidot vaihtelevat paljon, joka on yksi suurimmista haasteista uusia lukutaitoja opeteltaessa. Lisäksi resurssit ovat usein riittämättömät. Digitaalisen lukutaidon nähdään kuitenkin olevan lukumotivaatiota ja opetuksen monipuolisuutta lisäävä tekijä. Tekstimaailma muuttuu jatkuvasti digitalisaation myötä, jonka vuoksi taitoja tulee kehittää jatkuvasti. Sekä opettajien että oppilaiden tietoteknisiä taitoja tulee vahvistaa ja taata riittävät resurssit digitaalisen lukutaidon kehittämiseen kouluissa. Digitaalisuus lisääntyy yhteiskunnassa jatkuvasti, jonka vuoksi uusien lukutaitojen kehittäminen on tärkeää. Ensiarvoisen tärkeää on kuitenkin huolehtia perinteisen lukutaidon kehittämisestä sekä lukumotivaation parantamisesta. ...
Keywords
digitaalinen lukutaito kriittinen lukutaito yläkoulu lukutaito medialukutaito lukeminen monilukutaito informaatiolukutaito
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004282954

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä 

    Merjovaara, Olli (2018)
    Tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisen tarinankerronnan soveltuvuutta varhaiskasvatukseen. Digitaalinen tarinankerronta tarkoittaa digitaalisesti tuotettuja tarinoita, jotka voivat sisältää erilaisia mediaelementtejä. ...
  • Opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä omasta opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä 

    Kehus, Henna (2016)
    Maisterintutkielmassa tarkastellaan opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä. Tarkoituksena on selvittää, millaisia lukemiskäsityksiä opettajilla on. ...
  • ”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa 

    Pitkänen, Emmi; Poukka, Annina (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä ...
  • Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista 

    Salokangas, Mari (2012)
    Työssäni tutkin yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista. Tutkimukseni tarkoituksena oli antaa puheenvuoro oppilaille, sillä aiemmat tutkimukset ovat hyvin vähän huomioineet ...
  • Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta 

    Löfman, Mirva (2016)
    Tutkimuksessani tarkastelen, millainen kuva syntyy kahdeksasluokkalaisista kriittisinä sosiaalisen median tekstien lukijoina ja millä tavalla kriittisen lukutaidon kehittymistä voidaan kouluopetuksessa tukea. Olen toteuttanut ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre