Terveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet : terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydessä olevat tekijät
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin yhdenvertaisessa toteutumisessa on havaittu olevan puutteita. Lisäksi opettajien on todettu kokevan erilaisia haasteita arvioinnin toteuttamisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita perusopetuksen opettajat kokevat terveystiedon arvioinnissa ja mitkä tekijät ovat yhteydessä koettuihin haasteisiin. Opettajien kokemien arvioinnin haasteiden selvittäminen on erityisen tärkeää opettajien arviointityön tukemisen sekä oppilaiden yhdenvertaisuuden näkökulmasta.
Tutkimuksen aineistona käytettiin ”Liikuntaa ja terveystietoa opettavien opettajien arviointiosaamisen kehittäminen” -hankkeen osana poikkileikkausasetelmalla kerättyä kyselydataa, josta valikoitiin tarkasteluun vuosiluokilla 7-9 opettavien terveystiedon opettajien vastaukset (N=73). Opettajien kokemuksia terveystiedon arvioinnin haasteista kartoitettiin avoimella kysymyksellä. Avoimet vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen taustamuuttujina olivat sukupuoli, ikäluokat ja koulun koko sekä terveystiedon opetustunnit viikossa, opetuskokemus ja opintolaajuus. Tilastollisia analyysejä varten sisällönanalyysissä muodostuneiden pääluokkien pohjalta luotiin kahdeksan uutta arvioinnin haasteita kuvaavaa muuttujaa sekä haasteiden kokemisen määrää kuvaava muuttuja. Tilastolliset analyysit suoritettiin SPSS 28-ohjelmalla ristiintaulukoinnin ja Khiin neliö -testin avulla.
Sisällönanalyysin pohjalta tunnistettiin kolme laajempaa yhdistävää luokkaa ja niiden sisällä kahdeksan pääluokkaa, jotka toimivat kvantitatiivisten analyysien perustana. Yhdistävien luokkien perusteella opettajien kokemat keskeisimmät haasteet liittyivät oppilaisiin, opetussuunnitelman mukaisen arvioinnin toteutumiseen ja opettajien resurssien puutteisiin. Yleisimpiä opettajien kokemia haasteita arvioinnin toteuttamisessa olivat ajan puute (23,3 %), monipuoliset arviointikäytännöt (21,9 %) ja koettu arvioinnin suuri työkuorma (21,9 %). Tilastollisissa analyyseissä havaittiin Khiin neliö -testin mukaan nuorempien opettajien kokevan vanhempia opettajia yleisemmin haasteeksi opintojen aikaisen arvioinnin toteuttamisen ja ajan puutteen arvioinnin toteuttamisessa. Lisäksi opintojen aikaisen arvioinnin toteuttamisen koki haasteeksi keskisuurten ja suurten koulujen opettajia yleisemmin pienten koulujen opettajat. Ajan puutteen arvioinnin toteuttamisen haasteena koki yleisimmin vähiten opetuskokemusta omaavat opettajat. Opintojen päättyessä tehtävän arvioinnin koki yleisimmin haasteeksi opettajat, joilla oli keskivertoisesti opetustunteja viikossa.
Terveystiedon arviointiin liittyy opettajien kokemusten mukaan erilaisia haasteita. Ilmeisesti nuoremmat ja vähemmän opetuskokemusta omaavat opettajat kokevat vanhempia opettajia yleisemmin arvioinnin haasteita. Yhdenvertaisen arvioinnin toteutumisen näkökulmasta on tärkeää tehdä kohdennettuja toimenpiteitä opettajien arviointiosaamisen kehittämiseksi ja työkuorman vähentämiseksi sekä valtakunnallisten ohjeistusten selkeyttämiseksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Mistä liikunnan arvosanat muodostuvat? : liikunnanopettajien käsityksiä arvioinnin kriteereistä ja haasteista perusopetuksessa
Palomäki, Sanna; Hirvensalo, Mirja (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin kirjatuilla tavoitteilla ja arviointikriteereillä on pyritty turvaamaan arvioinnin oikeudenmukaista ja yhdenvertaista toteutumista kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ... -
Oppimisen arvioinnin kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 5–9 kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Värtö, Oskari (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppimisen arviointia kuvataan 5.–9. luokilla opiskelevien oppilaiden kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui vuosina 2015–2019 kerätyistä kolmiportaisen ... -
Kemian opettajien ennakkokäsityksiä ja kokemuksia ulkona oppimisen mahdollisuuksista ja haasteista
Salminen, Teppo (2023)Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin ulkona oppimisen ominaispiirteitä ja niiden toteuttamista kemian oppimisen näkökulmasta. Kemian peruskoulun ja lukion oppimateriaaleja tarkasteltiin ulkona oppimisen näkökulmasta. ...