Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-4011-9ISSN Search the Publication Forum
1459-4331Keywords
lukemisen teoriat lukutaitokäsitykset Diskurssintutkimus opetussuunnitelmat äidinkieli kirjallisuus opetus perusopetus pedagogiikka oppimispsykologia oppimisteoriat lukeminen oppiminen lukutaito tekstitaito luetun ymmärtäminen lukihäiriöt oppiaineet kieli kielenkäyttö arviointi sosiolingvistiikka tekstilingvistiikka sosiokulttuuriset tekijät
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3178]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukemisen linjaukset äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Kotikielen Seura, 2010)Väitöksenalkajaisesitelmä 18. syyskuuta 2010 Jyväskylän yliopistossa. Merja Kauppinen: Lukemisen linjaukset. Lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa. Jyväskylä studies ... -
Opettaja äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunneilla : pedagoginen toiminta eritasoisten lukijoiden arvioimana
Kulju, Pirjo; Leino, Kaisa; Nissinen, Kari (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021) -
Ainedidaktiikan kielitietoinen ulottuvuus : yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä monilukutaidosta osana maantiedon tekstikäytänteitä
Räty, Tilmaria (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä monilukutaidosta maantiedon tekstikäytänteissä. Tutkimus kuuluu ainedidaktiselle tutkimuskentälle, koska se tarkastelee monilukutaitoa maantieteellisessä ... -
Kielitietoinen kirjallisuuskasvatus
Kauppinen, Merja; Aerila, Juli-Anna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Esittelemme artikkelissamme fiktiivisten tekstien mahdollisuuksia kielitietoisessa kirjallisuuskasvatuksessa. Kokeilumme pohjautuvat IKI-TARU-hankkeeseen, jonka tavoitteena on kehittää kirjallisuuslähtöistä kielenopetusta ... -
"Tuhoaa otsoonikerrosta ja siihen tarvitsee rahotusta välttämällä ongelmia jota niistä aiheutuu" : avovastausten arvioinnin ongelmat PISAn lukutaidon kokeessa
Löytynoja, Heidi (2012)Tämän tutkimuksen päätavoitteena on kartoittaa PISAn lukutaidon kokeen avovastausten arvioinnin ongelmia. Aihealuetta ei ole tähän mennessä kokoavasti tutkittu. Tämän lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää, missä määrin ...