Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPaakkari, Leena
dc.contributor.authorKahilainen, Mari
dc.date.accessioned2023-06-01T05:45:54Z
dc.date.available2023-06-01T05:45:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87358
dc.description.abstractOppimisen ja osaamisen arvioinnin yhdenvertaisessa toteutumisessa on havaittu olevan puutteita. Lisäksi opettajien on todettu kokevan erilaisia haasteita arvioinnin toteuttamisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita perusopetuksen opettajat kokevat terveystiedon arvioinnissa ja mitkä tekijät ovat yhteydessä koettuihin haasteisiin. Opettajien kokemien arvioinnin haasteiden selvittäminen on erityisen tärkeää opettajien arviointityön tukemisen sekä oppilaiden yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona käytettiin ”Liikuntaa ja terveystietoa opettavien opettajien arviointiosaamisen kehittäminen” -hankkeen osana poikkileikkausasetelmalla kerättyä kyselydataa, josta valikoitiin tarkasteluun vuosiluokilla 7-9 opettavien terveystiedon opettajien vastaukset (N=73). Opettajien kokemuksia terveystiedon arvioinnin haasteista kartoitettiin avoimella kysymyksellä. Avoimet vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen taustamuuttujina olivat sukupuoli, ikäluokat ja koulun koko sekä terveystiedon opetustunnit viikossa, opetuskokemus ja opintolaajuus. Tilastollisia analyysejä varten sisällönanalyysissä muodostuneiden pääluokkien pohjalta luotiin kahdeksan uutta arvioinnin haasteita kuvaavaa muuttujaa sekä haasteiden kokemisen määrää kuvaava muuttuja. Tilastolliset analyysit suoritettiin SPSS 28-ohjelmalla ristiintaulukoinnin ja Khiin neliö -testin avulla. Sisällönanalyysin pohjalta tunnistettiin kolme laajempaa yhdistävää luokkaa ja niiden sisällä kahdeksan pääluokkaa, jotka toimivat kvantitatiivisten analyysien perustana. Yhdistävien luokkien perusteella opettajien kokemat keskeisimmät haasteet liittyivät oppilaisiin, opetussuunnitelman mukaisen arvioinnin toteutumiseen ja opettajien resurssien puutteisiin. Yleisimpiä opettajien kokemia haasteita arvioinnin toteuttamisessa olivat ajan puute (23,3 %), monipuoliset arviointikäytännöt (21,9 %) ja koettu arvioinnin suuri työkuorma (21,9 %). Tilastollisissa analyyseissä havaittiin Khiin neliö -testin mukaan nuorempien opettajien kokevan vanhempia opettajia yleisemmin haasteeksi opintojen aikaisen arvioinnin toteuttamisen ja ajan puutteen arvioinnin toteuttamisessa. Lisäksi opintojen aikaisen arvioinnin toteuttamisen koki haasteeksi keskisuurten ja suurten koulujen opettajia yleisemmin pienten koulujen opettajat. Ajan puutteen arvioinnin toteuttamisen haasteena koki yleisimmin vähiten opetuskokemusta omaavat opettajat. Opintojen päättyessä tehtävän arvioinnin koki yleisimmin haasteeksi opettajat, joilla oli keskivertoisesti opetustunteja viikossa. Terveystiedon arviointiin liittyy opettajien kokemusten mukaan erilaisia haasteita. Ilmeisesti nuoremmat ja vähemmän opetuskokemusta omaavat opettajat kokevat vanhempia opettajia yleisemmin arvioinnin haasteita. Yhdenvertaisen arvioinnin toteutumisen näkökulmasta on tärkeää tehdä kohdennettuja toimenpiteitä opettajien arviointiosaamisen kehittämiseksi ja työkuorman vähentämiseksi sekä valtakunnallisten ohjeistusten selkeyttämiseksi.fi
dc.format.extent59
dc.language.isofi
dc.titleTerveystiedon oppimisen ja osaamisen arvioinnin haasteet : terveystiedon perusopetuksen opettajien kokemuksia arvioinnin haasteista ja haasteisiin yhteydessä olevat tekijät
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306013413
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysoyhdenvertaisuus
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoterveystieto (oppiaineet)
dc.subject.ysoperusopetus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot