Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTorppa, Minna
dc.contributor.authorBom, Venla
dc.contributor.authorKetola, Meri
dc.date.accessioned2023-05-31T06:29:49Z
dc.date.available2023-05-31T06:29:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87332
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston VUOKKO (Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen) -pitkittäistutkimusta, jossa on seurattu samoja lapsia 2–3-vuotiaasta kolmannelle luokalle saakka. Aineisto on kerätty Jyväskylässä vuosina 2015–2023. Tässä tutkimuksessa on hyödynnetty aineistosta kahta vanhemmille lähetettyä kodin numeraalisten aktiviteettien kyselyä sekä lasten ensimmäisen luokan taitotestien ja vanhempien taitotestien tuloksia. Tämän tutkimuksen lopullisessa otoksessa oli mukana 43 lasta ja 61 vanhempaa. Yhteyksiä tutkittiin lineaarisen regressioanalyysin keinoin. Kodin numeraalisen oppimisympäristön muuttujat eivät olleet yhteydessä lasten matematiikan taitoihin tässä aineistossa. Kuitenkin, kun vanhempien taidot otettiin huomioon, kotiympäristö ja vanhempien taidot selittivät yhdessä yhtä lasten matematiikan taitoa, lukujen vertailutaitoa. Lisäksi osa vanhempien yksittäisistä taidoista selitti itsenäisesti lasten matematiikan taitoja. Tulokset olivat mielenkiintoisia, eivätkä antaneet yksiselitteistä kuvaa tutkittavasta ilmiöstä. Viitteitä saatiin kuitenkin siitä, että lasten matematiikan taitoihin yhteydessä olevat tekijät ovat moniulotteisia. Aihetta onkin tärkeää tutkia lisää suuremmilla otoksilla kotiympäristö ja vanhempien taidot huomioon ottaen, jotta saadaan kattavampi kuva lapsen matematiikan taitoja ennustavista tekijöistä.fi
dc.format.extent37
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkodin oppimisympäristö
dc.subject.othernumeraalinen
dc.titleKodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305313388
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoinformaali oppiminen
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysokoti
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright