Matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys matematiikkakiinnostukseen
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin kodin matematiikkaympäristö ja lapsen matematiikan taidot ovat yhteydessä lapsen matematiikkakiinnostukseen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, voidaanko toisen luokan matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön avulla ennustaa matematiikkakiinnostuksen kehitystä toiselta luokalta kolmannelle. Samalla tarkasteltiin sitä, voidaanko toisen luokan matematiikkakiinnostuksen ja kodin matematiikkaympäristön avulla ennustaa matematiikan taitojen kehitystä toiselta luokalta kolmannelle. Tässä tutkimuksessa kodin matematiikkaympäristöä tarkasteltiin erikseen formaalin ja informaalin oppimisympäristön avulla.
Tutkimusaineisto koostuu vanhemmille osoitetuista kyselyistä, joista tässä tutkielmassa käytettiin ainoastaan vanhempien itsearvioita matemaattisiin tehtäviin osallistumisesta. Lisäksi aineisto koostuu lasten toisella ja kolmannella luokalla tekemien taitotestien pistemääristä sekä matematiikkaan liittyvän kiinnostuksen itsearvioinneista. Kodin matematiikkaympäristön sekä lasten matematiikan taitojen ja kiinnostuksen välistä
yhteyttä tarkasteltiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimien avulla. Vastattaessa toiseen ja kolmanteen tutkimuskysymykseen, käytettiin askeltavaa regressioanalyysia.
Tulokset osoittivat, että mitä paremmat matematiikan taidot lapsella oli, sitä korkeampi kiinnostus hänellä oli matematiikkaa kohtaan. Ennustettaessa kolmannen luokan matematiikan taitoja ja matematiikkakiinnostusta, havaittiin, että toisen luokan matematiikan taidot ennustivat vahvemmin kiinnostusta kuin kiinnostus taitoja. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että toisen ja kolmannen luokan oppilaiden matemaattisten taitojen ja matematiikkakiinnostuksen kannalta kodin matematiikkaympäristöllä ei ole vahvaa merkitystä. Tämä saattaa johtua siitä, että kyseisessä iässä koululla on suurempi merkitys kiinnostuksen herättämisessä ja matematiikan taitojen kartuttamisessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29495]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
Bom, Venla; Ketola, Meri (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän ... -
Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina
Tarmo, Emma (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kodin informaalin matemaattisen oppimisympäristön ja vanhempien matemaattisten taitojen yhteyttä 2–3-vuotiaiden lasten varhaisiin matematiikan taitoihin. Tämä tutkimus on osa laajempaa ... -
Kakkosluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa matematiikka-ahdistuksen ja -taitojen yhteydet
Fabritius, Sofia; Lehtonen, Tiina (2023)Matematiikka-ahdistus ilmenee jännittyneisyytenä ja huolestuneisuutena matematiikkaa kohtaan ja sen on todettu olevan yhteydessä heikkoihin matematiikan taitoihin. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää ... -
Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
Rönkä, Anne-Marie; Waldén, Hanna (2020)Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty lähinnä lukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymmärryksen ja matematiikan sanallisten tehtävien yhteyden tarkasteluihin. Tämän tutkimuksen ta ... -
Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
Katisko, Mesi (2022)Jo ennen varsinaisia kouluvuosia lapset oppivat matemaattisia valmiuksia sekä taitoja, jotka ovat tärkeässä roolissa myöhemmin opetettavien matematiikan taitojen kannalta. Matematiikan taitojen kehitykseen vaikuttavat kodin ...