Vanhempien koulutuksen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys lasten matematiikan taitoihin
Tämä tutkimus selvitti, ennustaako vanhempien koulutus lasten matematiikan
taitoja 2. luokalla suoraan tai epäsuoraan erilaisten kotiympäristöjen kautta. Tutkimus toteutettiin osana Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimusta. Koulutuskyselyyn vastasi 1130 vanhempaa, taitoja mittaavat matematiikan tehtävät teki 655 lasta ja kotiympäristökyselyyn vastasi 329 vanhempaa. Lasten matematiikan taidot testattiin kouluissa ryhmätestauksin keväällä
2022 Jyväskylässä 47 luokassa seitsemällä matematiikan tehtävällä. Analyysimenetelminä käytettiin yksisuuntaista varianssianalyysiä ja ristiintaulukointia.
Vanhempien koulutuksen havaittiin olevan heikosti yhteydessä lasten taitoihin. Äidin koulutus oli yhteydessä lasten taitoihin lukujen suuruserojen laskemisessa. Vanhempien koulutus liittyi myös siihen, miten usein he raportoivat
matematiikkaan liittyviä aktiviteetteja kodissa. Isien korkeampi koulutus liittyi
siihen, että kotona oli useammin matematiikkaan liittyviä peli- ja leikkiaktiviteettejä, ja äitien korkeampi koulutus liittyi siihen, että he opettivat harvemmin lapsilleen matematiikkaa. Kotiympäristön aktiviteettien määrä oli yhteydessä lasten
taitoihin. Mitä enemmän arjessa oli matematiikkaan liittyviä aktiviteettejä, sitä
paremmat lasten matemaattiset taidot olivat lukujen vertailussa. Sen sijaan kodeissa, joissa matematiikkaa opetettiin usein, lapsilla oli heikommat matemaattiset taidot kuudessa seitsemästä mitatusta matematiikan taidosta.
Tulosten merkitysten selvittämiseksi tarvitaan vielä jatkotutkimusta, mutta
havaitut yhteydet tukevat osin aiempia tutkimustuloksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29495]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
Bom, Venla; Ketola, Meri (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän ... -
Kakkosluokkalaisten lasten ja heidän vanhempiensa matematiikka-ahdistuksen ja -taitojen yhteydet
Fabritius, Sofia; Lehtonen, Tiina (2023)Matematiikka-ahdistus ilmenee jännittyneisyytenä ja huolestuneisuutena matematiikkaa kohtaan ja sen on todettu olevan yhteydessä heikkoihin matematiikan taitoihin. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää ... -
Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen
Tammi, Niko; Laaksovuori, Tuukka (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, liittyvätkö opettaja-oppilassuhteen läheisyys tai konfliktit oppilaan matematiikan taitoon tai matematiikka kohtaan koettuun kiinnostukseen 2.–4. luokalla. Näitä yhteyksiä ei ... -
Vanhempien ja 3–4-vuotiaiden lasten digitaalisten medioiden käytön yhteydet lasten motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
Gustafsson, Jenny (2024)Digitalisoituminen näkyy kasvavissa määrin pienten lasten arjessa ja lapset viettävät yhä enemmän aikaa erilaisten elektronisten laitteiden äärellä. Elektronisten laitteiden käytön yhteyttä pienten lasten ... -
Lasten kausaaliattribuutiot esi- ja alkuopetuksessa sekä niiden yhteys matematiikan taitoihin
Haverinen, Tiina (2002)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.