dc.contributor.advisor | Koskelainen, Tiina | |
dc.contributor.author | Tanhua, Kati | |
dc.date.accessioned | 2023-05-30T06:04:16Z | |
dc.date.available | 2023-05-30T06:04:16Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87284 | |
dc.description.abstract | Koronapandemian iskiessä monet organisaatiot pakotettiin opettelemaan etätyötapoja myös työvoiman kouluttamiseen ja erityisesti erilaisten järjestelmien käyttöönottamiseen. Monet organisaatiot myös huomasivat kuinka kustannustehokasta hyvien etäkoulutusten järjestäminen voi olla. Tässä tutkimuksessa on tutkittu asiakkaan eli oppijan näkökulmasta mitkä ovat parhaat etäkoulutusten parhaat ominaisuudet oppimisen ja tehokkuuden kannalta. Tämä auttaa jatkossa etäkoulutuksia tarjoavia organisaatioita suunnitteleman mahdollisimman tehokkaita koulutuksia. Tutkimuskysymyksinä tutkimuksessa on ensinnäkin, että mitkä ovat verkko-oppimisen hyödyt ja haitat asiakkaan näkökulmasta sekä että mikä on digitaalisen oppimisen tapojen tulevaisuuden potentiaali pandemian väistyessä? Tutkimus tehtiin semistrukturoituina haastatteluina, joiden kysymykset pohjasivat aiemmin alan kirjallisuudessa esitettyihin ominaisuuksiin verkko-oppimisesta. Tutkimus tehtiin yhteistyönä yrityksen kanssa, joka tarjoaa osana omaa liiketoimintaansa verkkokoulutuksia ja heidän asiakkaansa toimivat tutkimuksessa haastateltavina. Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat arvostavat erityisesti etäkoulutuksissa niiden tehokkuutta, kun tiedossa on mitä käydään läpi ja aikaa ei tarvitse käyttää paikalle menoon. He kokivat muun muassa myös, että etäkoulutuksiin liittyy vähemmän häiriötekijöitä. Toisaalta taas moni koki vuorovaikuttamisen ohjaajan ja muiden osallistujien kanssa hankalammaksi etänä kuin paikan päällä. Haastatteluista selvisi myös, että haastateltavat eivät haluaisi enää palata pelkästään lähikoulutuksiin vaan mieluisin koulutusmalli olisi hybridimalli, jossa on mukana sekä etä- että lähikoulutuksia. | fi |
dc.description.abstract | When the Covid-19 pandemic hit the world, many organizations were forced to learn remote training ways to train their workforce and specially to implement different digital systems. Many organizations also noticed, how cost-efficient arranging good remote training sessions can be. This study focuses on the point of view of the customer which in this case is the learner and what are the best characteristics for learning and efficiency. This will help organizations offering remote training to design as efficient trainings as possible. The first research question in this study is about the benefits and disadvantages of online learning from the point of view of the customer. Furthermore, this study researches the future potential of digital learning ways after the pandemic. The study was done as semi-structured interviews, for which the questions were based on the previous literature in the field about the characteristics regarding online learning. The study was conducted in co-operation with a company that as a part of their business offers online learning and the interviewees were gathered from their clients. The study showed that regarding remote training the interviewees appreciate the efficiency, when they know what the sessions are going to be about and that they do not have to use time to get to a specific place for the session. Furthermore, the interviewees felt, that there were less distractions with online learning. Then on the other hand many felt like it was harder to interact with the presenter and other participants online. The study also showed that the interviewees would not like to go back to just on-location trainings but to rather have a hybrid model, where there are both on-location and remote training sessions. | en |
dc.format.extent | 53 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | remote training | |
dc.subject.other | instructional videos | |
dc.title | Design an online learnin session for training program users | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305303343 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | verkkoseminaarit | |
dc.subject.yso | verkko-oppiminen | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | webinars | |
dc.subject.yso | online learning | |
dc.subject.yso | distance teaching | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |