Teaching and learning methods during and after the Covid-19 pandemic in higher education language teaching : students’ views
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Vuoden 2020 keväällä yliopistot ympäri Suomea ja maailmaa siirtyivät laajasti etäopetukseen Covid-19 pandemian aiheuttaman uhan vuoksi. Etäopetuksen myötä myös opettamisen ja oppimisen menetelmiä ja työkaluja tuli tarkastella uudelleen. Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella aikaa pandemia-ajan etäopetuksen jälkeen ja selvittää, onko etäopetuksen metodeja otettu käyttöön lähiopetuksessa ja jos on, mitä nämä metodit ovat. Lisäksi tutkielmassa keskityttiin yliopiston kieltenopiskelijoiden kokemuksiin ja ajatuksiin metodien toimivuudesta niin etä- kuin lähiopetuksen tukena.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin Jyväskylän yliopiston kielten ainejärjestöjen sähköpostilistoille. Kyselyyn vastasi 17 kieltenopiskelijaa. Tutkimuksen analyysi suoritettiin sisällönanalyysin keinoin käyttäen sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksessa selvisi, että jotkin etäopetusajan metodeista ovat jääneet käyttöön lähiopetukseen palaamisen jälkeen, suurimpana näistä videopalvelu Zoom. Lisäksi todettiin opiskelijoiden arvostavan lähi- ja etäopetuksen joustavaa yhdistämistä oppimismukavuuden ja -tuloksien parantamiseksi. Lisää tutkimusta pandemian aikaisen etäopetuksen pitkäaikaisista vaikutuksista todettiin tarvittavan.
...
Keywords
etäoppiminen distance learning kielen oppiminen etäopetus opetusmenetelmät korkeakouluopetus opetus verkko-opetus englannin kieli COVID-19 etäopiskelu language learning distance teaching educational methods higher education (teaching) teaching and instruction online teaching English language distance studies
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Effects of distance learning towards university students' language performance and language learning motivation
Luostarinen, Vilma (2022)Vuoden 2020 keväällä alkaneen COVID-19 pandemian seurauksena koulut jouduttiin sulkemaan yhteiskunnan turvan takaamiseksi. Opetus siirtyi verkkototeutukseen, pakottaen oppilaat ja opiskelijat ympäri Suomen jatkamaan ... -
Task-based language teaching and student well-being during distance learning
Seppälä, Emmi (2021)Keväällä 2020 suomalaiset koulut olivat uuden haasteen edessä: covid-19-pandemian takia kaikki kouluasteet siirtyivät etäopetukseen nopealla aikataululla kahdeksi kuukaudeksi. Tilanne vaati niin oppilailta kuin opettajilta ... -
Development Speeded up by Necessity : The Future of Higher Education and Academic Work Online
Berbyuk Lindström, Nataliya; Sofkova Hashemi, Sylvana; Háhn, Judit; Palviainen, Åsa; Asatiani, Aleksandre; Kedra, Joanna (Association for Information Systems, 2021)The COVID-19 pandemic had a dramatic impact on our lives and living. In higher education, it led to a swift shift from on-campus to online education resulting in practices of emergency remote teaching through virtual ... -
Foreign language anxiety among English university students during English distance classes
Kiviniemi, Oona (2021)Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ... -
Pedagogical Design of Interactive Online Lectures : Instructional Intervention in Distance Education
Sarja, Anneli; Böök, Marja Leena; Uotinen, Sanna; Ladonlahti, Tarja (TOJDEL, 2017)