Teaching and learning methods during and after the Covid-19 pandemic in higher education language teaching : students’ views

Abstract
Vuoden 2020 keväällä yliopistot ympäri Suomea ja maailmaa siirtyivät laajasti etäopetukseen Covid-19 pandemian aiheuttaman uhan vuoksi. Etäopetuksen myötä myös opettamisen ja oppimisen menetelmiä ja työkaluja tuli tarkastella uudelleen. Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella aikaa pandemia-ajan etäopetuksen jälkeen ja selvittää, onko etäopetuksen metodeja otettu käyttöön lähiopetuksessa ja jos on, mitä nämä metodit ovat. Lisäksi tutkielmassa keskityttiin yliopiston kieltenopiskelijoiden kokemuksiin ja ajatuksiin metodien toimivuudesta niin etä- kuin lähiopetuksen tukena. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin Jyväskylän yliopiston kielten ainejärjestöjen sähköpostilistoille. Kyselyyn vastasi 17 kieltenopiskelijaa. Tutkimuksen analyysi suoritettiin sisällönanalyysin keinoin käyttäen sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa selvisi, että jotkin etäopetusajan metodeista ovat jääneet käyttöön lähiopetukseen palaamisen jälkeen, suurimpana näistä videopalvelu Zoom. Lisäksi todettiin opiskelijoiden arvostavan lähi- ja etäopetuksen joustavaa yhdistämistä oppimismukavuuden ja -tuloksien parantamiseksi. Lisää tutkimusta pandemian aikaisen etäopetuksen pitkäaikaisista vaikutuksista todettiin tarvittavan.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share